Når Mediesekretariatet til august holder auktion over den ledige kapacitet på DAB-nettet, kan resultatet blive, at Danmark får fem nye kommercielle digitale radiokanaler. Brancheforeningen DAB Danmark mener at auktionen åbner for, at både kendte og ukendte spillere kan få adgang til DAB-nettet for relativt få penge.
»Den årlige sendeafgift til staten er relativ beskeden, og der bliver op til ni kanaler til at deles om udgiften til den tekniske sending. DR ejer i dag sendenettet til den ledige sendingskapacitet, som DR hidtil har sendt i. DR har ingen interesse i at bremse de kommercielle radioers indtog på DAB platformen - tværtimod,« siger Paul Samsøe, der er formand for DAB Danmark og underdirektør i DR Distribution.
I udbudsmaterialet fra Mediesekretariatet er der ingen krav til indholdet på de DAB-kanaler, der kommer på auktion. Sendetilladelsen er dermed ikke kun interessant for de professionelle kommercielle radiostationer.
»Derfor er der åbent for, at mediehuse med fx stort fokus på erhvervsnyheder, kan få deres egen landsdækkende finansradio. En bank kunne principielt starte deres egen radiokanal. Ældre Sagen kunne lave en landsdækkende "ældreradio". FC København kunne principielt lave deres egen landsdækkende fanradio, et ungdomsblad sin egen landsdækkende ungdomsradio, en frikirke sin egen kirkelige kanal. Mulighederne er uanede,« siger Paul Samsøe.
Han fortæller at DR i disse dage er i færd med at installere 10 nye sendere landet over, som skal bringe dækningen op på mere end 90 procent af befolkningen.
»Vinder man en DAB kanal på auktionen, får man kanalen i 12 år, før den skal på auktion igen. I det tidsperspektiv er der vist ikke meget analogt tilbage. Ydermere vil priserne formentlig være overkommelige i og med, at hele replanlægningen af FM-båndet er uafklaret, og at flere aktører dermed vil overveje auktionen. Det åbner om for endnu flere mulige købere,« siger Paul Samsøe.