TOPHISTORIE:Henrik Bodskov fratræder som topchef for Aeven - ny topchef allerede klar

3G-kunder kan risikere længere bindingsperiode

Teleselskaberne bør have mulighed for at binde 3G-kunder i længere end seks måneder, mener IT- og Telestyrelsen.

En aktuel rapport om telereguleringen fra IT- og Telestyrelsen foreslår at bindingsperioden for 3G-mobiltelefoni bør forlænges fra de nuværende seks måneder til 12 måneder eller længere. IT- og Telestyrelsen mener at længere bindingsperioder kan fremme udbredelsen af den tredje mobilgeneration i Danmark.

»Telelovgivningens regler om en maksimalt tilladt bindingsperiode på seks måneder kan udgøre en barriere for innovation og investeringer, herunder særligt for udbredelsen og anvendelsen af 3G-tjenester og andre bredbåndstjenester. En ændring af telelovgivningens regler, så der tillades en længere bindingsperiode, vil kunne bidrage til at fremme udbredelsen og anvendelsen af blandt andet 3G-tjenester samt medvirke til, at bredbåndspriserne falder yderligere,« hedder det i rapporten.

I forhold til andre lande er Danmark stadig bagud når det gælder udbredelse af avancerede mobiltjenester, men der er dog stor vækst på 3G-området og ved udgangen af af 2006 var der i alt 327.000 abonnementer, der anvender 3G-net i Danmark. Det svarer til, at to ud af tre nye mobilabonnenter anvender 3G-net.

Efter telelovgivningen har teleudbyderne ret til binde deres kunder til en aftale i op til seks måneder, så at kunden er tvunget til at betale for abonnementet i bindingsperioden. IT- og Telestyrelsen åbner for, at en længere bindingsperiode kunne indføres som en forsøgsordning og begrænses til at gælde for 3G-udbydere.

»En regelændring bør i givet fald udformes, så der stilles særlige krav med henblik på at varetage hensynet til forbrugerne. Eksempelvis kan der stilles krav om, at forbrugerne får et reelt valg mellem abonnementer med ingen, en kort eller en lang bindingsperiode,« konstateres det.

Hos teleselskaberne er der delte meninger om længere bindingsperioder. Teleselskabet 3 henvendte sig allerede i januar til videnskabsministeren for at få lov til at binde kunderne i et helt år. Ved at binde kunderne i 12 måneder kan teleselskaberne sælge billigere mobiltelefoner, der finansieres gennem abonnementet, og det vil især være en fordel for 3G-selskaber som 3, der sælger meget dyre mobiltelefoner.

Hos det Telenor-ejede Sonofon og Cybercity mener man til gengæld, at IT- og Telestyrelsen går galt i byen med konklusionerne på den manglende udbredelse af 3G-telefoni i Danmark set i forhold til udlandet.

»IT- og Telestyrelsen foreslår at forlænge bindingsperioden til 12 måneder for at udbrede 3G-telefonien. Vi finder, at denne udvidelse af bindingsperioden for 3G-telefoni er i direkte modstrid med ambitionerne om teknologineutralitet i reguleringen. Der er samtidig ikke noget økonomisk belæg for at konkludere, at man vil få flere kunder til at overgå til 3G ved at forlænge bindingsperioden - mobilkunderne kan jo allerede i dag købe en 3G-telefon til samme pris som en 2G-telefon. Derudover er alle de store teleoperatører i Danmark jo i fuld gang med udrulning af 3G-telefonien,« siger Jesper Hansen, direktør for Regulatoriske Forhold hos Cybercity.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere