Ryggen mod muren for TDC og digital signatur

TDC må vinke farvel til en bonus i millionklassen, hvis ikke de har 350.000 brugere af den digitale signatur om ni måneder. I dag har kun en niendedel eller 41.000 danskere en signatur.

TDC står med ryggen mod muren hvad angår udbredelsen af den digitale signatur. I følge kontrakten med Videnskabsminister Helge Sander, så skal TDC om ni måneder have 350.000 brugere af signaturen.

Men udbredelsen af den digitale signatur går trægt. Kun 41.000 signaturer er det blevet til i det sidste halve år, og det giver nervøse trækninger hos TDC. Selskabet vandt i februar kontrakten på at udbrede den digitale signatur til danskerne og det indebærer blandt andet at 350.000 danskere i juni næste år skal være udstyret med en signatur, og inden for en 4-årig periode skal 1,3 millioner danskere være med på vognen.

For at kunne nå dette mål vil TDC nu i stigende grad have kunderne til at bruge den digitale signatur når de kommunikere med teleselskabet selv.
»Vi er ved at fremrykke lanceringen af egne tjenester, som kan bruges med digital signatur. De første er klar allerede i år, selvom de først var planlagt til næste år,« siger vicedirektør Morten Brøgger fra TDC til ErhvervsBladet.

Kontrakten med Videnskabsministeriet er i alt på 40 mio. kroner, men er skruet sådan sammen, at TDC fik et grundbeløb ved underskrivelsen og får resten i rater, hvis selskabet når de fastsatte antal brugere undervejs. Hvis ikke TDC når at skrabe yderligere 309.000 brugere sammen i de kommende ni måneder, så går selskabet således glip af den første rateudbetaling. Men Morten Brøgger er optimist. TDC har således netop indgået aftaler med ATP og Sygeforsikringen Danmark, og det har fået omkring 1500 borgere ekstra om ugen til at tilmelde sig den digitale signatur i de forgangne par uger.

TDC modtager hver dag 50.000 telefonhenvendelser fra kunder og det er målet, at øget selvbetjening på nettet og brug af den digitale signatur over en tre- til fire-årig periode skal reducere antallet af telefoniske henvendelser med 70 procent.

Da TDC vandt kontrakten på den digitale signatur vakte det stor undren, at bankerne blev forbigået. De har i dag godt 2 millioner netbankkunder og argumenterede med, at de derfor ville have meget nemmere ved at tiltrække brugere til signaturen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S