KL vil gøre livet nemmere for digitale danskere

Livet skal være nemmere for den digitale dansker. Derfor vil Kommunernes Landsforening nu indbyde staten til et samarbejde om etablering af en borgerportal.

Det skal være nemmere at være digital dansker. Det mener Kommunernes Landsforening (KL), der derfor inviterer regeringen til et samarbejde mellem kommunerne og staten om etablering, udvikling og drift af en fællesoffentlig borgerportal.

Portalen skal være en samlet og sammenhængende præsentation af information og selvbetjeningsmuligheder for hele den offentlige sektor. En meningsmåling viser, at et stort flertal i befolkningen bakker op om idéen.

»Visionen bag opgave- og strukturreformen er, at den offentlige sektor skal blive mere overskuelig og sammenhængende for borgerne. I den fysiske verden betyder det, at der etableres servicecentre i kommunerne, hvor borgerne ved at henvende sig ét sted får adgang til hele den offentlige sektor,« siger formanden for KL's IT- og Erhvervsudvalg, borgmester Erik Fabrin.

»Tilsvarende skal vi i den digitale verden sikre en lige så overskuelig og sammenhængende borgerbetjening, der sker med udgangspunkt i den enkelte borgers behov og ikke ud fra det offentliges forvaltning og myndighedsgrænser. Det skal være nemmere at være digital dansker,« fremhæver Erik Fabrin.

Konkret agter KL at købe portalen netborger.dk af KMD og lægge den ind i et fællesoffentligt partnerskab, hvor portalen kan udvikles og gøres bredere.

»Vi vil således mere end blot videreføre netborger.dk, som portalen ser ud i dag. Når netborger.dk er velegnet som afsæt for en fællesoffentlig borgerportal, skyldes det, at vi her har en IT-infrastruktur, som allerede er etableret, at netborger.dk er kendt, og sidst men ikke mindst at netborger.dk er velfungerende. Dermed kan vi skabe en fællesoffentlig borgerportal uden at den offentlige sektor skal ud i et meget dyrt og omfattende projekt med etablering af en portal helt fra bunden,« siger Erik Fabrin.

En undersøgelse foretaget af Rambøll Management for KL viser, at et flertal af danskerne er tilhængere af, at der oprettes en fællesoffentlig borgerportal. Når man spørger de borgere, der har erfaring med offentlig digital selvbetjening, angiver mellem 65 og 70 procent, at de ønsker en borgerportal, hvor alle offentlige selvbetjeningsløsninger er samlet.

KL fremsætter sit forslag om en fællesoffentlig borgerportal i et brev, der fredag blev sendt til finansministeren, indenrigs- og sundhedsministeren samt videnskabsministeren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere