Det er stort set umuligt at få afsenderne af spam stillet til ansvar. Selvom det er strafbart at sende uønskede mails har spam-klager ikke høj prioritet hos hverken politiet eller Forbrugerombudsmanden. Det skriver Erhvervsbladet. Den eneste mulighed for virksomheder er at hyre en advokat og trække bagmændene i retten, men det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse.
»Jeg hører ofte, at virksomheder bruger meget tid på at slette mails, men de kan ikke regne med at få nogle voldsomme store erstatninger ved et søgsmål,« siger advokat Kasper Heine, Bender von Haller Dragsted, til ErhvervsBladet.
Hos Forbrugerombudsmanden modtager man hver måned mere end 500 spamklager, men det er kun en brøkdel af dem, der bliver behandlet.
»Vi har ikke ressourcer til at behandle alle sagerne og vi er her for at varetage hensynet til forbrugerne,« siger jurist Malene Winter hos Forbrugerombudsmanden.
Den sidste mulighed er at anmelde spam til organisationer og netværk som danske DK-Cert, der behandler visse spam-sager.