Hos Datatilsynet vælter det ind med nye sager. I løbet af fem år er antallet af sager næsten fordoblet fra 2.360 til 4.441, skriver ErhvervsBladet. Den store travlhed skyldes ikke mindst, at stadig flere embedsmænd i ministerierne henvender sig for at få hjælp i forbindelse med udformningen af nye love.
»Ministerierne skal ofte have svar fra dag til dag, og det kræver naturligvis ressourcer, hvilket bl.a. går ud over virksomheder, der må vente længere tid på at få behandlet deres sag,« siger kontorchef Lena Andersen til ErhvervsBladet.
Fra 2000 til 2004 er antallet af anmeldelser fra den private sektor hos Datatilsynet steget fra 726 til 1.425. Men alligevel kommer de offentlige myndigheder i første række, og strukturreformen har skabt ekstra travlhed.
»Det er meget betænkeligt, at Datatilsynet bruger størstedelen af deres ressourcer på at servicere andre myndigheder, for det er da ingen naturlov, at myndighederne skal i første række,« siger advokat Gry Asnæs fra HTS.
Datatilsynets egne årsrapporten viser at sagsbehandlings-tiden er steget med 50 procent på et år. For at lette problemet fik Datatilsynet bevilliget 1,5 mio. kr. ekstra i sidste års finanslov, og det fremgår af den nye finanslov, at myndigheden skal modtage det samme beløb ved årsskiftet.