Kunstige stemmer skal ligne brugerens

En ny undersøgelse viser, at folk bliver mere fortrolige med talende computerteknologier, når den kunstige stemme imiterer brugerens stemme. Denne konklusion understøtter en generel udvikling af computere, der skal ligne og forstå deres ejere.

En ny undersøgelse viser, at folk bliver mere fortrolige med talende computerteknologier, når den kunstige stemme imiterer brugerens stemme. Denne konklusion understøtter en generel udvikling af computere, der skal ligne og forstå deres ejere.

En undersøgelse udformet af japanske ATR Media Information Science Laboratories i Kyoto har brugt menneskets sociale relationer som grundlag for en undersøgelse, der afdækker, hvordan mennesker bliver mere fortrolige med computerteknologier, der taler til brugeren, som f.eks. robotter.

Udgangspunkt for undersøgelsen er et kommunikationsmønster, hvor det er påvist, at vi føler mere sympati for personer, når vi fornemmer, at de - ubevidst - imiterer vores måde at tale på.

Denne tese testede forskerne ved at sætte testpersoner til at arbejde med computeranimerede karakterer, der havde sproglige kvalifikationer svarende til et 1 år gammelt barn.

Efter at karaktererne havde hørt brugerens stemme, returnerede de lyde, der i forskellige grader imiterede brugerens talerytme, intonation og styrke. Herefter skulle brugeren vurdere, hvilke karakterer de betragtede som de mest samarbejdsvillige, mest intelligente, behjælpelige, venlige og sympatiske.

Ifølge forskerne fik de karakterer, der imiterede brugerens stemme bedst, tydeligvis flest point. Forskerne mener dermed at have bevist, at det ikke er det, man siger, men måden hvorpå man siger tingene, der er væsentligst, - også når det gælder computere.

Og hvad kan det så bruges til? Ifølge forsker Noriko Suzuki kan resultatet være med til at skabe et tættere bånd mellem mennesker og maskiner. F.eks. er mange mennesker utrygge ved robotter, men hvis robotternes stemmeleje ændres, kan det gøre folk mere fortrolige med robotter og andre talende computerteknologier.

Resultatet svarer overens med udvikling af andre teknikker, der på forskellige niveauer går ud på at lære computeren at forstå og ligne os mennesker.

Hidtil har forudsætningen for god kommunikation mellem os og vores computere hovedsageligt været afhængig af computerbrugerens evne til at forstå og anvende computeren. Nu går udviklingen den anden vej: computeren skal forstå og ligne sin ejermand.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere