Artikel top billede

Danske elbiler skal sælge strøm tilbage til elnettet

Danmark bliver til efteråret første testmarked for en "vehicle to grid" teknologi, som lader elbil-ejere sælge strøm tilbage til nettet.

Det amerikanske firma Nuvve har valgt det danske elnet til at demonstrere en ny teknologi, som oplader elbiler når strømmen er billig og sælger den tilbage, når der er mangel på den. Firmaet åbner nu hovedkvarter ved Horsens. En server samler oplysninger om kapaciteten i bilernes batterier og matcher den med udbud og efterspørsel i elnettet.

Så når det blæser om natten, og der er masser af overskydende vindenergi, lader bilen batteriet - og når folk kommer hjem sidst på eftermiddagen tænder for alle apparater og bringer nettet under pres, sælger elbilerne via Nuvve strømmen tilbage.

Det kan bilejeren tjene op til 50.000 kr. på over bilens levetid, ifølge firmaet. Teknologien har været under udvikling i mange år, men det er første gang den nu skal kommercielt afprøves i et større projekt.

Denne type teknologi kaldes for vehicle-to-grid eller V2G. Den er allerede blevet afprøvet i USA i to år og kommer nu til Europa med Danmark som det første testmarked. Flere og flere elbiler er i dag i stand til at lade strømmen gå både ind og ud af batteriet. Det specielle ved Nuvves løsning er en server, som forbinder elbilerne og energimarkedet, hvilket ikke eksisterer i dag.

Bilejeren giver Nuvve tilladelse til at råde over batteriet i en given periode og alt afhængig af efterspørgslen på frekvensregulering af forsyningsnettet, instruerer Nuvve bilbatterierne i at deltage i op-regulering eller ned-regulering.

”I modsætning til lande som Sverige og Frankrig, hvis strømforsyning i form af hydro- og akraft er ret konstant, er det dynamiske danske forsyningsnet oplagt for vores løsning. Vi tilbyder en optimal teknologi til markedet for frekvensregulering - både miljømæssigt og økonomisk - uden at gribe forstyrrende ind i bilejerens behov for at benytte bilen, samtidig med at vi faktisk tjener penge til dem,” siger Nuvve-direktøren Gregory Poilasne.

Det nye hovedkvarter ved Horsens skal også i fremtiden fungere som kompetencecenter for resten af Europa, hvis rammerne viser sig at være rigtige.

”Vi har længe talt om, at elbilen er en integreret del af det intelligente elnet, og at den skal hjælpe med at balancere nettet. De samarbejdspartnere, vi har introduceret Nuvve til, er stort set enige om at de først havde forventet, at denne teknologi ville være klar om 4-5 år. At Nuvve kommer til Danmark skaber ikke kun jobs men er også medvirkende til at styrke Danmarks førende position inden for grøn teknologi,” siger clean tech investment manager Anita Kjøller Nielsen fra Udenrigsministeriets organisation Invest in Denmark i Silicon Valley, der har medvirket til at bringe Nuvve til Danmark.

Den 22.-23. juni holdes konferencen Smart Grid Applied i Silicon Valley, der skal promovere danske smart grid-løsninger. Her deltager Nuuve også i et panel med DONG Energy og Dansk Teknologisk Institut omkring intelligent integration af elbiler i forsyningsnettet.

Nuvves V2G (Vehicle to Grid) løsning har været under udvikling de seneste ti år af team på University of Delaware under ledelse af professor William Kempton. Han har patenteret teknologien, som nu skal kommercialiseres på det europæiske marked. Nuvves danske pilotprojekt vil fra starten omfatte 30 elbiler, som er udstyret med V2G løsningen. Markedet for frekvensregulering vurderes til at være på over 30 mia. kr. globalt og vil vokse til det dobbelte i 2020.

El-nettet skal holdes på en konstant 50 Hz frekvens for at undgå skader på de tilkoblede enheder. Det er ofte nødvendigt at understøtte el-nettet for at opretholde frekvensen. Når der er for stor belastning, falder frekvensen, og når der er for stor energi produktion, f.eks. når vinden blæser kraftigt, stiger frekvensen. Man refererer ofte til disse ydelser som frekvensregulering. Ansvaret for at opretholde denne konstante frekvens er oftest overladt til en såkaldt Transmission System Operator (TSO) – i Danmark er det Energinet.dk.

Frekvensregulering har stor værdi for energimarkedet og en TSO indhenter ofte i åbne markeder tilbud på understøttelse fra markedet og betaler for disse ydelser. Det specielle ved frekvensregulering er at der ikke er brug for netto energi men mere spænding til at understøtte frekvensen.

Nuvve fungerer som en arbitrager (formidler) mellem en TSO og batterierne i el-bilerne.

Elbiler, hvis batteri ikke er i stand til at føre strømmen tilbage til nettet, vil stadig kunne deltage ”den ene vej” ved at lagre overskydende strøm i batteriet og på den måde aflaste forsyningsnettet. Kompensationen til bilejeren i denne model være 25-50 procent af deltagelse i den fulde V2G løsning. Den bedste kompensationsmodel vil dog stadig være biler som er fuldt kompatible med Nuvves løsning uden behov for efterfølgende opgraderinger.

V2G løsningen består af tre komponenter:

Vehicle Smart Link (VSL): Er en lille Linux computer installeret i elbilen, hvor ejeren kan angive hvor meget han eller hun vil køre bilen og i hvilke perioder batteriet kan være til rådighed for forsyningsnettet. Samtidig kan bilejeren se hvor meget strøm batteriet har lagret og sendt tilbage til nettet. Bilejeren vil også kunne downloade en applikation til smart phone eller PC og herigennem programmere bilens indstillinger.

Electric Vehice Supply Equipment (EVSE): Er ladestikket som kan lade strømmen gå både ind og ud af batteriet.

Aggregator: Er en server og et software system, som forbinder alle elbilerne i et givent område med markedet for frekvensregulering. For at kunne deltage på frekvensregulerings-markedet kræver det, at man byder ind med en vis mængde megawatt. Når markedet efterspørger en defineret mængde megawatt, kan Nuvve matche forespørgslen med det samlede antal megawatt til rådighed i elbilernes batterier og umiddelbart op- eller nedregulere frekvensen i elnettet.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Testmanager med agilt mindset
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere