Firefox og Chrome gør det nemmere at blive anonym

Vil du have målrettede reklamer?

Artikel top billede

Mozilla har løftet sløret for en ny Firefox-funktion, der i kommende versioner af browseren skal gøre det muligt at blokere for, at hjemmesider sporer din aktivitetet på nettet. Dermed bliver annoncører forhindret i at vise reklamer, er specifikt målrettet mod de enkelte brugere.

Google er netop fulgt efter med en ny anonymiserings-plug-in til Chrome.

"Firefox Do Not Track" bliver installeret i browserens HTTP-header og vil fortælle hjemmesider, man besøger, at de ikke må logge informationer om brugeren.

For at tjenesten virker, vil det kræve, at hjemmesider samarbejder med Mozilla og respekterer kravene. Alexander Fowler, Mozillas privacy-chef, håber derfor, at ledende reklamefirmaer og browsere vil gå med på idéen.

 

Håb om branche-standard

Hvis den nye funktion bliver en bredt respekteret standard, vil det blive en langt mere klar og effektiv anonymiserings-metode end de forskellige opt-out-løsninger, mener han. Det er på forskellige måder muligt at omgå opt-out. Derudover er mange almindelige brugere ikke klar over, hvordan de kan skjule deres spor effektivt. Derfor vil en simpel, universel løsning måske vil give browserbrugerne bedre mulighed for selv at tage stilling til, om de vil overvåges.

 

Google tilbyder ny plug-in

Google har allerede lanceret et nyt plug-in til Chrome med titlen "Keep my Opt-Outs", der gør det nemmere at anonymisere sig over for reklamefirmaer.

Det er reelt ikke i Googles interesse at sikre brugerne mere privatliv, eftersom Google og gigantens partnere bruger informationer om netsurferne til at målrette markedsføringen. Google er dog konstant under pres for at sikre brugernes privatliv, blandt andet EU og især Tyskland. Derfor kan det tænkes, at Google med disse tiltag forsøger at undgå tvangsregulering af forskellig art.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car