Softwarebrugere skal fremover vænne sig til, at deres arbejde ved computeren kan blive afbrudt af reklamepauser. Det kan blive realitet, hvis Microsoft gør alvor af sine planer om at indføre reklamer i firmaets programmer. Microsofts strategichef, Craig Mundie, bekræfter i et interview med den tyske avis Süddeutsche Zeitung, at firmaet søger efter nye indtægtskilder.
»Du kan finansiere software på tre måder; køb, abonnement eller annoncer. Vi har lige siden vores grundlæggelse for mere end 30 år siden kun brugt de første to muligheder,« siger Craig Mundie til avisen.
Allerede i 2006 søgte Microsoft om patent på en teknologi, der knytter reklamer sammen med programmer eller operativsystemet. Microsofts teknologi skal skræddersy reklamerne så de passer til brugerens interesser ved at holde øje med bestemte nøgleord.
For den almindelige bruger lyder det måske ikke umiddelbart som en tiltrækkende ide, hvis programmerne snart ligesom websider bliver fyldt med annoncer. Men Microsoft er også klar med en gulerod - nemlig udsigten til, at programmerne bliver billigere.
»Hvis vi nu begynder med at vise annoncer i softwareprogrammer, så vil programmerne blive billigere for slutkunderne - det er en helt ny forretningsmodel for os,« siger Craig Mundie.
Hans opgave hos Microsoft er at udvikle strategien for kommende 20 år - en opgave, han har overtaget fra Bill Gates - men Mundie erkender, at det er umuligt at spå om fremtiden.
»Man ved aldrig, hvilke nye killer-applikationer der dukker op - sådan har det altid været i computerbranchen,« siger han.