Et EU-direktiv kan være skyld i at de danske email-postkasser fra den 25. juli får endnu mere post. Her bliver det nemlig lovligt for virksomheder at sende reklame-emails til deres eksisterende kunder, uden at kunderne har sagt ja tak til at modtage emails fra virksomhederne. Det skriver Jyllands-Posten
EU-direktivet har betydet at markedsføringsloven er blevet ændret og forbrugerne må derfor indstille sig på ikke kun at modtage emails, men også sms'er og billedbeskeder fra de virksomheder og firmaer, som de tidligere har handlet hos.
Hos Forbrugerombudsmanden jagter man virksomheder, der sender spam-mails, og for bare to måneder siden fik Forbrugerombudsmanden et selskab dømt i Danmarks først retssag om spam-mails.
Men Forbrugerombudsmanden frygter ikke at den nye lovændring vil åbne op for en bølge af spam-mails.
»Lovændringen åbner ikke for spamming, altså at forbrugerne kommer til at modtage store mængder uønskede emails. Der er tale om en forholdsvis snæver undtagelse, som man kan leve med,« siger specialkonsulent Peter Fogh Knudsen fra Forbrugerombudsmandens kontor.
Årsagen til at forbrugernes vagthund tager lovændringen med ro, er at virksomhederne skal opfylde en række betingelser for at de må sende emails og sms'er afsted med deres tilbud. For det første må virksomhederne kun sende til folk som allerede er kunder hos dem, og for det andet må virksomhederne kun benytte de mobilnumre og email-adresser, som de har modtaget i forbindelse med salg af varer efter den 25. juli, hvor lovændringen træder i kraft.
For det tredje skal kunden gøres opmærksom på at mobilnummeret eller email-adressen vil blive brugt til at udsende reklamer, og kunden skal have nemt ved at sige nej til yderligere reklamer. Endelig må virksomhederne kun reklamere for deres egne produkter og ikke benytte mobilnumre og email-adresser, som de har købt af tredjemand.