Apple laver kattelem i ny abonnementsordning

Apple kræver stadig en stor andel af indtægterne, men man kan godt slippe for at betale "Apple-skat".

Apple er på vej i krig med store dele af forlagsbranchen, fordi bogudgiverne skal afgive 30 procent af deres indtægt til Apple, når der bliver solgt en bog, et magasin eller lavet et andet in-app-køb.

I dag løfter Apple så sløret for vilkårene til den nye abonnementsordning, og her er der måske håb at spore for forlagsbranchen.

For når det kommer til abonnementsordninger, så vil Apple ikke kategorisk opkræve 30 procent.

Den nye abonnementsordning indebærer, at udgivere kan opkræve et beløb flere gange via iTunes. Det kan være ugentligt, hver måned, kvartalsvis, om året eller henholdsvis to gange om måneden eller to gange om året.

De mest oplagte kunder er firmaer, der sælger magasiner og aviser eller udlejer musik eller film. Den meget omtalte iPad-avis The Daily fra Rupert Murdoch var Apples første forsøg med at lave en abonnementsløsning til den flade sofa-computer. 


Slip for Apple-skat

Apple snupper normalt 30 procent af kagen, når der sælges en applikation eller laves et in-app-køb i App Store, derfor havde mange frygtet, at abonnementsordningen gjorde samme indhug i udviklerne og udgivernes indtjening.

Som udgangspunkt vil Apple have 30 procent af kagen, når en kunde tilmelder sig en tilbagevendende betaling til et abonnement. Men udgiverne kan beholde 100 procent, hvis de laver salgsarbejdet.

“Vores filosofi er simpel. Hvis det er Apple, der skaffer en ny abonnent til app'en, så tager vi en andel på 30 procent. Hvis det er udgiveren, der selv skaffer en ny kunde, eller får en af sine eksisterende kunder til at tilmelde sig, så kan han beholde 100 procent selv," udtaler Steve Jobs i officiel udmelding.

Det vil dog være mod reglerne at reklamere inde i programmerne for, at et abonnement kan købes uden for Apples univers. Det er indlysende, at Apple på den måde forsøger at tvinge kunderne til at bruge abonnementsordningen - og få andel i købet.

Det vil også sige, at store etablerede mediehuse kan flytte hele deres abonnement-base til Apple, uden at afgive en betydelig indtjening til Apple. Apple foreslår selv, at magasinudgivere kan tilbyde eksisterende papirabonnenter gratis adgang til iPhone/iPad-udgaver af de samme magasiner.

“Det eneste, vi kræver, er, at hvis en udgiver tilbyder en form for abonnementsordning uden for app'en, så skal der samtidig tilbydes et lignende eller bedre tilbud inde i app'en, så kunderne lynhurtigt kan tilmelde sig med et enkelt klik," fortsætter Steve Jobs.

Den tilgangsvinkel får smilet frem hos danske Riidr, der ellers er en af de selskaber, der er truet voldsomt på pengepungen, hvis Apple opretholder kravet om at få andel af alle in-app-køb. Den konflikt er ikke løst med dagens udmelding, men danske Riidr glæder sig over en vis åbenhed hos Apple.

"Det lyder positivt, og mere realistisk. 30 procent er nok lige at presse citronen i forhold til, hvad de reelt leverer af arbejde, når vi snakker abonnementer. Det lyder som en mere fair løsning, og noget som vi godt kunne finde på at udnytte i nær fremtid," siger direktør Anders Breinholst til ComON.

Når man er tilmeldt et abonnement kan man overvåge dem inde i iTunes og standse dem. En kunde, der tilmelder sig et abonnemt, kan vælge at oplyse navn, email og postnummer, hvilket bliver overgivet til udgiverne. Den manglende kontakt til slutbrugerne er tidligere blevet fremhævet som et problem for digitale magasiner vækst på iPad.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere