2010 var året, hvor danske firmaer fik øjnene op for, at Facebook kan bruges til andet end chat og skøre spil.
En undersøgelse, der fortsat er i gang, viser, at især Facebook - men også andre sociale medier som blogs, YouTube og LinkedIn - i år har sneget sig ind i danske virksomheder.
Den foreløbige konklusion viser, at 82 procent af de deltagende virksomheder har brugt sociale medier i strategisk sammenhæng i 2010. Ifølge besvarelserne vil deres engagement kun blive større i 2011 og 2012.
Det er kommet for at blive
"Undersøgelsen er en meget præcis gengivelse af vores oplevelser i 2010. Året har virkelig stået i Facebooks tegn og særligt marketing- og kommunikationsafdelingerne har kastet sig over de sociale medier. Det er positivt at se, at så mange af dem også har haft positive erfaringer med det", siger Facebook-analytiker Mikael Lemberg, der arbejder hos Komfo, et firma som rådgiver om og udvikler til Facebook.
De virksomheder, der kan se positive effekter i at satse på Facebook, forklarer, at de for eksempel kan se øget trafik til deres website, bedre indsigt i kundernes ønsker og en forbedret viden om konkurrenter. Et konkret eksempel på fantasifuld brug af Facebook er Telmore, der viser sine kunder, hvem af deres venner, der også er kunder hos firmaet, så de to Facebook-venner kan tale gratis.
Facebook-analytikeren forudser to dominerede trends i 2011:
"I 2011 vil produktlanceringer som Places og Deals cementere Facebooks rolle som verdens største sociale netværk, og det øger kravene til virksomhederne. Nogle af de største succeshistorier vi har oplevet i 2010, har været firmaer, der tilbød god og hurtig kundeservice på deres Facebook Sider. Og når Facebook lancerer Places og Deals i Danmark vil mange virksomheder se nye muligheder i at lade kunderne markedsføre dem helt lokalt i bytte for gode tilbud og rabatter".
Stadig åben
Meget tyder på, at det især er firmaer med en stor begejstring for sociale medier, der indtil videre har besvaret spørgeskemaet. Kun 17 procent fortæller, at deres firma har lavet retningslinjer for ansattes brug af sociale medier. I nogle brancher er disse Facebook-politikker meget mere udbredt.
SocialSemantics ambitiøse analyse vil også fokusere på at finde ud af, hvilke brancher, der især bruger sociale medier. Firmaet har indtil videre indsamlet 2.500 svar til deres analyse. Men de efterspørger stadig svar fra flere danske virksomheder.