Til tasterne trods trecifret millioninvestering

Hver måned sætter løn-medarbejdere i en lang række statsinstitutioner sig til tasterne og manuelt indtaster oplysninger i Statens Lønsystem. På trods af en regning på knap 430 millioner kroner er systemet ikke i stand til at modtage oplysningerne automatisk.

Den 10. i hver måned sidder en sekretær hos Beredskabsstyrelsen med håndkraft og indtaster oplysninger i Statens Lønsystem (SLS) om hvilke løntillæg hver af styrelsens 650 ansatte skal have i denne måned. Samme scenario udspiller sig hos en lang række andre statslige myndigheder.

Men sådan burde det ikke være. Staten har nemlig investeret knap 430 millioner kroner i udviklingen af Statens Lønsystem (SLS), som efter 13 års udviklingsarbejde i dag bruges af mere end 600 statslige myndigheder. Problemet er blot, at SLS ikke er i stand til automatisk at modtage oplysninger fra andre systemer.

Konkret registrerer medarbejderne i de enkelte styrelser selv hvor meget de arbejder og et såkladt tidsregistreringssystem udregner på den baggrund hvor mange tillæg og lignende de er berettiget til. Men tidsregisteringssystemerne er ikke i stand til at snakke sammen med Statens Lønsystem (SLS). Derfor må sekretærer rundt omkring i statsforvaltningen hver måned printe oplysningerne om hver enkel medarbejders optjente tillæg ud fra tidsregistreringssystemet og manuelt indtaste dem i SLS. På trods af 13 års udviklingsarbejde og en regning til skatteborgerne på knap 430 millioner kroner er SLS nemlig ikke i stand til at modtage data direkte fra andre systemer.

»Det betyder at vi hver måned skriver tastebilag ud fra tidsregistreringssystemet for at taste dem ind i SLS,« siger Carl Martin Jespersen fra Beredskabsstyrelsen. Med folk på døgn- og weekendvagt på regionale beredskabscentre landet over, drejer det sig hver måned om cirka halvdelen af styrelsens 650 medarbejdere, der skal have ekstra tillæg. Antallet af vagter for den enkelte medarbejder svinger fra måned til måned, og der skal derfor tastes ind på ny hver måned.

Hos Nationalmuseet nikker ekspeditionssekretær Kirsten Dalby Larsen genkendende til problematikken.
»Der er ikke nogen integreret mulighed,« siger Kirsten Dalby Larsen, der hver måned manuelt indtaster lønoplysninger om 300 af Nationalmuseets 600 ansatte.

Faktaboks:
En rundringning til fem tilfældigt udvalgte statslige institutioner viser, at det typisk er lønoplysninger for omkring halvdelen af medarbejderne, der hver måned skal manuelt indtastes i SLS.

Medarbejdere i alt Manuelt indtastes
Beredskabsstyrelsen: 650 325
Skov- og Naturstyrelsen 1120 590
Fiskeridirektoratet 300 180
Økonomiministeriet 3000 200
Nationalmuseet 600 300



Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S