Vrede over "Robin Hood-annoncer"

To danskere vil fjerne bannerannoncer fra mediernes hjemmesider og erstatte dem med egne annoncer. Formålet er godgørenhed, men metoderne vækker vrede i mediebranchen.

AidOnline hedder en ny tjeneste, der vil lukrerer på de nyhedsites, som er finansieret med bannerannoncer. Målet er ifølge hjemmesiden at indsamle penge til godgørende formål, men måden det gøres på, har på forhånd sikret sitet massiv modstand fra flere sider.

AidOnline vil nemlig udnytte en adblocker-funktion, som tilbydes forbrugerne. Fidusen er, at adblockeren fjerner de oprindelige annoncer - og sætter AidOnlines egne annoncer på i stedet.

De nye annoncer skal være for firmaer, der donerer penge til godgørende formål. Hvilke formål skal brugeren selv kunne bestemme. AidOnline vil også tilbyde brugerne, at de ved at tilmelde sig kan få annoncer, som på forhånd er tilpasset deres interesser.

Selv er Aidonline ikke som sådan en godgørende organisation, understreger stifterne. Sitet beregner sig 20 procent af annonce-omsætningen som administrationsomkostninger, mens de resterende 80 procent af annonce-indtægterne altså doneres til de velgørenhedsorganisationer, brugeren har valgt

Trods det godgørende element i konceptet synes formanden for Foreningen af Internetmedier i Danmark (FDIM) Christian Peytz, ikke, at ideen er spor god.

»Der er tale om en snyltervirksomhed, som er skadelig for andre,« siger han.

FDIM har nu bedt sine advokater kigge på AidOnline, og man mener på forhånd af have en god sag: markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik overtrædes, når man som i AidOnlines tilfælde sælger sin vare på en måde, der er direkte skadelig for andre.

Troels Plenge, der sammen med sin bror Johan, har stiftet AidOnline siger til ComON, at han godt på forhånd var klar over, at der ville blive vakt en vis modstand mod initiativet.

Han mener dog ikke, at konceptet vil kunne betyde døden for alle de netmedier, der lever af annonceindtægterne, fordi det ikke er realistisk at forestille sig, at alle brugere tog AidOnline i brug.

»Men hvis danske medier må i gang med at fyre og skære ned på grund af det, vi laver, må jeg sige, at det da ikke har været vores hensigt,« siger han.

Lidt af samme grund tror FDIM ikke, at AidOnline vil få den store gennemslagskraft:

»Brugerne af et nyhedsmedie ved jo godt, at deres medie er afhængigt af annoncer. Hvis man som bruger er glad for sit medie, hvorfor skulle man så forsøge at skade det og måske bidrage til, at det blev lukket?« spørger Christian Peytz.

Ifølge Troels Plenege har AidOnline endnu ingen konkrete aftaler med mediebureauer, som vil indrykke annoncer gennem det nye foretagende, men man er dialog med bureauer, som er interesserede, forklarer han.

Hvis tilstrækkeligt mange bider til bolle, vil han og brormand og de tre andre, der er kommet til projektet, kunne indkassere betragtelige summer på at udnytte mediernes reklameplads efter en lidt speciel Robin Hood-meode.

»Men vi gør ikke det her for at blive stinkende rige. Hvis det bliver stort, vil vi sikkert sætte administrationen ned til ti procent,« siger han.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S