I de seneste år har Google udviklet mange nye programmer og tjenester, men selskabet har ikke rørt ved sit kerneprodukt, søgemaskinen, der stadig er verdens mest populære. Men nu har selskabet taget de første skridt til en stor relancering af søgemaskinen - og det er ikke kun designet, der ændrer sig.
Google udvikler en helt ny universel søgemodel, hvor alle de forskellige typer indhold flyder sammen - hvad enten det er tekst, billeder, videoklip eller kortdata.
I dag kan Google-brugerne vælge, om man vil søge efter websider, billeder, indlæg i nyhedsgrupper eller andre typer af indhold. Fremover behøver man kun søge en gang og tekst, billeder og video bliver så kombineret i søgeresultaterne.
De første små ændringer er allerede synlige på Google fra denne uge. Når man starter en web-søgning vil man nogle gange opleve, at billeder og video kommer med i søgeresultaterne. Men integrationen mellem de forskellige typer af indhold bliver meget dybere fremover.
Man kan eksempelvis prøve at søge efter »Darth Vader«, hvor søgeresultaterne foruden de mest relevante sider på nettet også indeholder billeder og videoklip fra Youtube.
Google fortæller at man er i fuld gang med at installere en ny og kraftigere teknisk infrastruktur, der skal håndtere de computerkrævende universelle søgninger.
Selskabet har også udviklet en ny søgeformel, der kombinerer og vægter forskellige former for indhold i forhold til hinanden.
Desuden har Google fået en ny navigationsbjælke og dynamiske links til tjenester som Google Book Search og Google Code, der skifter alt efter, hvilke søgeord man har brugt.
Google fortæller at der kommer flere ændringer i den kommende tid efterhånden som selskabet arbejder hen imod sit mål om en universel søgedatabase, hvor informationerne og data i alle afskygninger behandles ens.