I et interview med BBC retter den danske designguru Jakob Nielsen en skarp kritik mod hele web 2.0 bølgen, som han beskriver som »det seneste modefænomen«. Han mener at mange af de nye internet-tjenester har så travlt med at tilføje nye funktioner for at virke moderne og smarte at de glemmer de mest fundamentale regler for godt design.
Jakob Nielsen efterlyser blandt andet bedre søgeværktøjer, mere letforståelig tekst og en grundig test af brugervenligheden inden lanceringen af nye sites.
Jakob Nielsen mener at web 2.0 begynder at ligne dotcom-bølgen med skrækeksempler som Boo.com, der havde et flot design men var umulig at bruge.
»Ideerne om fællesskaber, brugergenereret indhold og mere dynamiske websider er ikke i sig selv dårlig, men de burde være sekundære i forhold til de primære ting, som bare skal fungere på et site,« siger Jakob Nielsen.
Ved at bruge en stor del af ressourcerne på at udvikle værktøjer, der gør det muligt for brugerne at bidrage med indhold til sitet, risikerer firmaerne at glemme det store »tavse flertal« af brugere, der aldrig bidrager.
Ifølge undersøgelser er det kun 1 procent af brugerne på et site, der jævnligt selv bidrager med indhold, 9 pct. bidrager sjældent og hele 90 procent bidrager aldrig. Derfor er det spild, når firmaerne bruger 90 pct. af ressourcerne på at udvikle funktioner til den 1 pct. af brugerne.
Danskeren mener desuden, at den udbredte forestilling om, at dagens unge internet-brugere vil beholde deres nuværende adfærd på nettet, efterhånden som de bliver ældre, er forkert.
Jakob Nielsen mener tværtimod, at dagens teenagere vil bruge nettet mindre når de bliver ældre, og derfor vil man også fremover se, at de ældre aldersgrupper bruger nettet væsentligt mindre end de yngre.