Det gælder om at væbne sig med tålmodighed hvis ens nye printer, scanner, computer eller digitalkamera fra HP ikke makker ret. Ventetider på op til halvanden time har præget HP's telefonsupport siden starten af januar.
Forklaringen er ganske enkel, at firmaet Twenty4help overtog supporten af HP-produkterne den 3. januar, og firmaet havde simpelthen ikke forventet så mange opkald fra danske HP-kunder. Telefonsupporterne er rent fysisk placeret i Sverige, og Twenty4help havde baseret sin bemanding af den danske HP-support på erfaringerne med support af HP-kunder i Finland.
»Men det viste sig slet ikke at være nok,« forklarer human ressources manager Lasse Isaksson fra Twenty4help.
Han afviser dog at danskerne skulle være mere ubehjælpsomme end finnerne.
»Jeg tror derimod det skyldes at der sælges mange HP-produkter i Danmark,« siger Lasse Isaksson.
Hos HP beklager informationschef Henrik Kirkeskov den lange ventetid. Som led i fusionen mellem HP og Compaq er telefonsupporten blevet samlet hos Twenty4help.
»Vi må være ærlige og sige at der har været indkøringsvanskeligheder, men de gør store fremskridt,« siger Henrik Kirkeskov.
11 nye dansktalende supportere er netop startet på oplæringskursus hos Twenty4help i dag og forventes at være klar ved telefonerne i Ljusdal nordvest for Stockholm i næste uge. Yderligere cirka 20 supportere er påvej og Twenty4help forventer at ventetiderne vil være på normalt leje i midten af februar.