Søgemaskine-giganten Google og softwareudbyderen Salesforce.net er på vej til at indgå en strategisk alliance. Det fortæller interne kilder til avisen Wall Street Journal. De to selskaber har mere til fælles end man umiddelbart skulle tro. Begge tilbyder software-on-demand på nettet og kan dermed blive en alvorlig trussel mod den gængse forretningsmodel, hvor software købes som et færdig hyldeprodukt og installeres på den lokale computer.
Med de tjenester som Google og Salesforce.com tilbyder allerede i dag kan virksomheden flytte de fleste af sine kontorapplikationer ud på nettet og dermed spare udgifter til vedligeholdelse og opdatering. Hverken Google eller Salesforce.com har en komplet portefølje af kontorprogrammer - men hvis de to selskaber går sammen, begynder de at ligne en alvorlig trussel mod Microsoft.
Det vides ikke hvad alliancen konkret vil betyde, men Wall Street Journal spekulerer at Googles e-mail og instant messaging måske bliver integreret i Salesforce.com's on-demand-platform. Google har flere stærke værktøjer til gruppearbejde over nettet, mens Salesforce.com har udviklet et komplet »byggesæt« til webbaserede applikationer, Apex.