Derfor er mobiltelefonsamtaler irriterende

En amerikansk forsker har nu fundet ud af hvorfor mobilsamtaler er irriterende.

Måske kender du til følelsen af voksende irritation, når folk taler højt i mobiltelefon i bussen, toget eller butikscenteret. En amerikansk professor er nået til en overraskende konklusion om, hvorfor mobiltelefonsamtaler irriterer tilhørerne.

Andrew Monk, professor ved University of York, har udformet en undersøgelse, hvor han søger en forklaring på, hvorfor mobiltelefonsamtaler irriterer udenforstående tilhørere. Han er nået til en overraskende konklusion.

Ifølge Monk skyldes irritationen ganske enkelt vores nysgerrighed og kommunikationslyst. Vi bliver irriterede over, at vi skal være tilhørere til en samtale, som vi for det første kun hører halvdelen af, og for det næste ikke kan deltage i.

Monks undersøgelse baseres på interviews med 64 personer, som han har udsat for at overvære en række samtaler, som blev delt op i flere kategorier.

Halvdelen af samtalerne blev gennemført via mobilen, og halvdelen som almindelige samtaler mellem to personer. Endvidere foregik samtalerne på forskellige lydniveauer.

Efterfølgende blev de 64 personer, som overværede samtalerne interviewet, og ud fra en skala fra et til fem bedt om at bedømme, hvor irriterende og hvor opsigtsvækkende samtalerne var. Resultatet var entydigt, at mobilsamtaler vækker langt større irritation end tilsvarende samtaler, som udføres ansigt til ansigt.

Derudover afslørede interviewene noget om årsagen til at mange irriteres over mobilsamtaler. Ifølge Monk virker det dybt frustrerende på os mennesker, hvis natur er at være nysgerrige og kommunikative, kun at høre det halve af en konversation.

»Der er et behov for at forstå, hvad der tales om, og for at deltage i konversationen. Det, som andre siger, vækker vores lyst til at tale, og ubevidst ønsker vi at deltage i samtalen.«

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job