Artikel top billede

Sådan skal virksomheder håndtere iPad

Mange tager deres egen tablet eller smartphone med på arbejde. Det skaber nye udfordringer for it-afdelingerne.

I det sidste år har tavlecomputere som iPad fundet vej til mange private hjem. Men de mobile enheder bliver også efterhånden brugt i mange virksomheder. Det kan være en stor fordel for firmaet, når medarbejderen tager sin egen iPad med på arbejde – men det skaber også nye udfordringer. Ikke mindst når det gælder sikkerheden.

I USA har man ligefrem opfundet et specielt begreb for dette: ”Bring your own device to work” eller forkortet BYOD. Mange arbejdsgivere accepterer at medarbejderne tager deres egne smartphones, tavlecomputere og bærbare med på arbejdet. De er ofte hurtigere og nyere end det udstyr, som virksomheden selv råder over, og det bliver lettere for de ansatte at tage arbejdet med hjem.

”Der er faktisk pres fra to sider. På den ene side har du brugerne, som selv ønsker at tage deres egne enheder med på arbejde. På den anden side har du it-afdelinger, som efterhånden har så mange forskellige enheder at holde styr på, at de er meget tilfredse med at brugerne selv overtager ansvaret for deres udstyr,” siger Kenneth Rosenkrantz, der er key account manager hos it-firmaet Network Services.

Det kan være fristende for virksomheden at tillade tavlecomputere, smartphones og andre mobile enheder i netværket. Men det store problem er at integrere de mange fremmede enheder i netværket uden at slække på sikkerheden.

”Det er et klart dilemma. Hvordan skal man sørge for at brugeren på den ene side har en oplevelse af, at de kan arbejde med deres eget udstyr og selv styre opsætningen, mens man samtidig sørger for at sikkerheden er i top. Det er jo udstyr, der kommer fra et hjemme-miljø,” siger Kenneth Rosenkrantz.

Spørgsmålet om hvordan brugernes private enheder kan håndteres i firmanetværk er også emnet for et seminar, som Network Services holder i næste uge. Her sættes der fokus på, hvordan man kan lave en sikker it-løsning som ikke kræver at it-afdelingen skal konfigurere og håndtere brugerens medbragte udstyr.

”Generelt er der brug for mere intelligente netværk, som kan differentiere mellem forskellige typer af enheder og hvilke brugere der benytter den pågældende hardware. Det kan f.eks. være, at it-chefen kommer ind med sin iPad. Så skal han have adgang til bestemte tjenester og protokoller, der passer til iPad og til de rettigheder, som han ellers har i systemet,” siger Kenneth Rosenkrantz.

Han understreger at problemet med udstyr som de ansatte selv tager med og tilslutter ikke kun gælder for iPad, men også for meget andet mobilt isenkram.

Det er resultatet af en trend, som konsulentfirmaet Gartner har kaldt for ”consumerization of technology”. I computerens tidlige dage blev ny teknologi fortrinsvis udviklet til erhvervsbrug, og senere kunne forbrugerne så få glæde af en udvandet version.

I dag er tendensen vendt, og det er forbrugernes krav, der bestemmer udviklingen. Det betyder at teknologier, som i første omgang er skabt med den private bruger for øje, senere finder vej ind i virksomhederne.

Blandt de mange eksempler på teknologier som startede på forbrugermarkedet og først derefter blev udbredt i virksomhederne er instant messaging, sociale netværk, ip-telefoni og ikke mindst internettet selv. Der er flere forklaringer på, at forbrugerne har taget magten.

It smelter i stigende grad sammen med underholdnings-elektronik i det digitale hjem og forbrugerne stiller stadig højere krav til teknologien. De private brugere forventer at it-udstyret kan arbejde sammen uden besværlig konfiguration og er dermed drivkraften i den standardisering, som præger it-markedet i disse år.

Nogle virksomheder har valgt helt at forbyde værktøjer som Facebook, instant messaging eller smartphones, fordi man frygter, at den private brug vil tage overhånd på arbejdspladsen. Men dermed mister man også muligheden for at drage nytte af de kompetencer og erfaringer, som allerede er samlet gennem privat brug af værktøjerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere