Julen nærmer sig, og snart skal der udfyldes og indsamles ønskesedler. Den aktivitet vil et hold danske iværksættere gerne have folk til at flytte ud på nettet. Det er tanken bag Giftmanager.dk.
En universal gratis ønskeliste som kan følge forbrugeren rundt på nettet, uanset hvor han skulle ønske at handle. Men den netbaserede ønskeseddel kan også være en økonomisk fordel for netbutikker, mener iværksætterne.
Listen kan være en motor til større salg, fordi den ganske enkelt tiltrækker mere opmærksomhed, når venner og familiemedlemmer sender links til hinanden. Nogle af de butikker, der allerede bruger Giftmanager.dk er Telmore.dk og legetøjsbutikken Lirumlarumleg.dk.
Stadig gratis
Senest har E-handelsfonden anbefalet sine medlemmer at anvende ønskeseddeltjenesten. Det hænger primært sammen med, at den stadig er gratis for både butik og bruger. Og de nytilkomne skal ikke frygte, at prisen pludselig ryger i vejret.
”Lige nu handler det om at få en masse brugere, men vi har selvfølgelig en idé, om hvordan vi skal tjene penge i fremtiden. Men det er ikke noget, vi spekulerer over nu. Lige nu handler det om at lave den bedste oplevelse for brugerne og butikkerne. Det, der er gratis, forbliver gratis, og så vil vi i fremtiden tilbyde nogle ekstra løsninger, som kan tilkøbes,” siger Brian Petersen, der er medstifter af Giftmanager.
Mange netbutikker tilbyder allerede, at man kan gemme sin ønskeseddel lokalt, men ifølge Brian Pedersen vælger mange butikker at droppe deres egen løsning og indbygger i stedet Giftmanager, der består af et Javascript-plugin i deres webshopmodul.
Giftmanager.dk gik i luften lige før jul sidste år, men fik ikke mange butikker med på idéen. Nu krydser de fingre for, at julen 2010 bliver en vigtig milepæl. E-handelsfondens anbefaling har allerede skabt travlhed hos firmaet, men iværksætterne er stadig på jagt efter flere butikker, der vil medvirke. Lige nu er det især forhandlere af legetøj og elektronik, der har koblet sig på Giftmanager.dk. Men Brian Pedersen savner især en bestemt forhandler op til julehandlen.
"Mænd ønsker sig altid strømper og underbukser, så det skal vi selvfølgelig også kunne tilbyde".
Nye vaner
Men bliver det generelt ikke en udfordring at vænne danskerne til at sende ønskesedler digitalt?
”Vi tror på, at der nok skal være nogen i en familie eller vennekreds, som vil synes, at det her er vildt smart, og så spreder det sig på den måde, fordi folk så vil sige: Hey, sender du ikke lige en ønskeseddel tilbage til mig," siger Brian Petersen.