Softwarefirmaet Autodesk satser kraftigt på markedet for trådløse lokaliseringstjenester. Autodesks nye Location Services Division skal levere applikationer til mobil overførsel af geografisk bestemt information. Det kan eksempelvis være en interaktiv restaurantguide, der peger mod det nærmeste spisested, eller en køreplan for busser eller tog, der fortæller om afgangs- og ankomsttider.
Fælles for alle lokaliseringstjenester er, at de tager udgangspunkt i brugerens aktuelle geografiske position. Alle mobilselskaber ligger inde med meget præcise oplysninger om, hvor deres kunder befinder sig på et givent tidspunkt - informationer, som bl.a. bruges til at sende indgående opkald frem til den rigtige sendemast. Men endnu er det småt med konkrete tjenester, der anvender denne information til tjenester rettet mod mobile brugere.
Autodesks nyetablerede division skal både levere tjenester til teleselskaber og private brugere. Ifølge analysefirmaet Ovum vil være omkring 1,2 milliarder brugere af trådløse applikationer inden 2005. Mindst 450 millioner vil anvende geografiske tjenester, som baserer sig på oplysninger om, hvor man befinder sig.
Den nye division har allerede sikret sig Telia, Sprint og AT&T som kunder. Mobilproducenten Ericsson har valgt at integrere sin infrastruktur til mobil positionering med Autodesks udviklingsplatform, fortæller softwarefirmaet.
De første trådløse applikationer og tjenester vil være klar i det nye år, fortæller Autodesk. Firmaet vil bl.a. tilbyde software, applikationsdesign, udviklingsværktøjer, uddannelse og teknisk support.