Analytiker: Danmark uden telepolitik

Politikerne snakker meget om Danmark som vidensamfund, men virkeligheden er en anden. Vi har ingen telepolitik, kun forbrugerpolitik, lyder det fra en teleanalytiker.

Politikerne i begge sider af Folketingssalen snakker meget om at Danmark skal være verdens førende videnssamfund. Men virkeligheden er en ganske anden. Det mener teleanalytikeren John Strand, der efterlyser reel handling frem for bare tomme ord.

»Vi har ikke en telepolitik i dag - kun forbugerpolitik,« siger John Strand, der mener at politikere på begge de politiske fløje fokuserer alt for meget på lavere minutpriser til gavn for forbrugerne, i stedet for at strikke en egentlig dansk telepolitik sammen, som kan være med til at bringe Danmark i front som vidensamfund.

Han er netop hjemvendt fra den internationale mobilmesse 3GSM i Cannes i Frankrig. Og netop den messe viser tydeligt en branche, der buldrer frem - uden dansk islæt.

»Vi er i dag stort set usynlige i en branche, hvor vi har domineret totalt. Vi har været verdensledende på GSM, vi har været verdensledende på Tetra-standarden, vi har haft mulighed for at skabe et nyt Nokia. Men den tid er forbi, og det skyldes i høj grad, at grundlaget for at drive televirksomhed i Danmark er meget ringe. Reguleringen af det danske telemarked skræmmer udenlandske investorer væk. Branchen har fyret tusindvis og udsigterne til at tjene penge i branchen er meget ringe,« siger John Strand til Berlingske Tidende.

Frem for blot ukonkret snak efterlyser han klare visioner for hvad Danmark vil med en branche i voldsom vækst.

»Der er ingen rød tråd i den danske telepolitik - overhovedet,« erklærer teleanalytikeren og fortsætter:

»Siden Frank Jensen var it-minister (1994-1996, red.) har teleområdet været kaos.«

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S