Sidste fredag måtte engelske og australske brugere hos ZDNets webbaserede posttjeneste konstatere, at alle deres mails er forsvundet. En kort besked på websitet fortæller, at ZDNet har besluttet at droppe tjenesten, og samtidig undskylder firmaet, at det ikke var muligt at advare brugerne på forhånd.
Næsten alle Internet-portaler tilbyder en eller anden form for webbaseret postservice, så det bliver ikke noget problem for ZDNet-brugerne at skifte til en anden tjeneste. Men - alle gemte breve, sendt og modtaget e-post, er uigenkaldeligt forsvundet.
ZDNets datterselskaber i England og Australien har indstillet servicen uden at give brugerne mulighed for at gemme de informationer, som var lagret i deres foldere. Det har medført en bølge af protester fra vrede brugere, der er chokeret over, at firmaet uden varsel har lukket tjenesten ned.
Men firmaets brugerbetingelser indeholder en klausul, som siger at firmaet har retten til at begrænse, suspendere og lukke tjenester på et hvilket som helst tidspunkt uden forudgående advarsel og uden at firmaet kan gøres erstatningsansvarlig for skader som følge af mistet post.
Lukningen skyldes en juridisk strid mellem ZDNet og underleverandøren CommTouch, der har udviklet og drevet den webbaserede posttjeneste. Men uanset udfaldet af retssagen mellem selskaberne, vil ZDNet ikke genetablere tjenesten eller de breve, som var gemt i brugernes foldere.
(Kilde: Wired)