Tele2 blev onsdag dømt til at betale en erstatning på 100.000 kroner til konkurrenten TDC i Sø- og Handelsretten. TDC havde sagsøgt Tele2 for at have omtalt selskabet på en nedsættende måde i reklame-materiale, der blev udsendt sidste år. I en kommentar til dommen siger Tele2s adm. direktør Niclas Palmstierna, at den eneste fejl, som selskabet har begået, er at have brugt en for hård tone. Men hos TDC har man en helt anden udlægning af dommen, der betragtes som en stor sejr over Tele2.
Ifølge Ulf Lund, kommunikationsdirektør i TDC, er der sandsynligvis tale om den største bøde nogensinde for en overtrædelse af markedsføringsloven.
»Vi har opnået det vi gerne ville med denne sag. Dommen er et klart rødt kort til Tele2, og den siger fuldstændig tydeligt, at de er gået over stregen. De er blevet dømt med piber og trommer,« siger Ulf Lund til ComON.
Tele2 er ikke blevet pålagt at sende et nyt brev til sine kunder for at berigtige udsagnet i reklamematerialet, men skal til gengæld offentliggøre dommens konklusion på sin hjemmeside i 30 dage.
I Sø- og Handelsrettens konklusion hedder det blandt andet: »Efter et samlet skøn over den skade og markedsforstyrrelse, som Tele2's utilbørlige, subjektive, miskrediterende og nedvurderende udtalelser har medført for TDC, pålægger retten Tele2 at betale 100.000 kr. i erstatning til TDC med rente som påsat«.
Tele2 har forsvaret sig med, at selskabet kun ønskede at informere sine kunder om TDC's prisstigninger. Men retten fandt, at udsagn som »Hvad skal TDC bruge alle de ekstra penge fra den danske befolkning til« og »TDC slår til med prisstigninger der når nye fantastiske højder« er i strid med markedsføringsloven, og selskabet har nu fået forbud mod at bruge lignende udsagn i sine reklamer fremover.