Dansk ekspert advarer mod Google-tjeneste

Google har lanceret en gratis tjeneste til trafikanalyse på websites. Men en dansk søgemaskine-ekspert mener, at tjenesten indsamler for mange data.

I sidste uge lancerede Google en gratis tjeneste som hjemmeside-ejere kan bruge til at måle trafikken på deres websites. Google Analytics er baseret på teknologi fra Urchin, som Google overtog i marts 2005. Men den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen advarer nu om, at Google med den nye tjeneste får mulighed for at indsamle en lang række data, der kunne bruges i reklameøjemed.

»Produktet er såmænd udmærket, og det er jo dejligt det er gratis - men hvorfor er det mon det? Og hvad kan konsekvenserne ved at bruge det være? Der er ingen tvivl om at det er data Google vil have - data om hvad der sker efter folk har klikket sig ind på et website fra f.eks. AdWords og ikke mindst hvor meget virksomhederne tjener på dette,« siger Mikkel deMib Svendsen til ComON.

Han sætter spørgsmålstegn ved, om den dataindsamling der foregår gennem Google Analytics overhovedet er lovlig i Danmark.

»Google privacy statement for brug af dette produkt er meget svag. Groft sagt forbeholder de sig ret til at dele alle informationer med stort set hvem som helst de finder passende. Dette er væsentligt anderledes en de privacy statements danske virksomheder normalt har. Ved installation af Google Analytics skal virksomheder være opmærksomme på at de skal justere deres egen privacy policy så den indholder Googles brug af deres data,« siger Mikkel deMib Svendsen.

Den nye tjeneste er gratis for alle websites med færre end fem millioner pageviews om måneden. For brugere med en aktiv Google-Adwords-konto er tjenesten altid gratis uanset trafikmængden. Men den danske søgemaskine-ekspert mener, at Adwords-kunderne kan risikere at priserne drives i vejret, fordi Google nu får større muligheder for at indsamle data om markedet. Han mener også at der er problemer med fortroligheden.

»Google's medarbejdere kan til enhver tid logge ind på din Google Analytics konto og trække informationer ud - til brug overfor dig, eller dine konkurrenter. Det sidste har vi tidligere set konkrete eksempler på fra AdWords, så det er bestemt ikke usandsynligt at det samme vil ske her,« siger Mikkel deMib Svendsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere