Alene synet af en farveprinter kan give mange økonomichefer kuldegysninger, ved tanken om hvordan virksomhedens printerudgifter skyder i vejret i takt med at medarbejderne sætter kulør på hverdagen.
Men i virkeligheden burde økonomichefen opfordre medarbejderne til at bruge flere farver. En undersøgelse fra det engelske firma Enterprise IDU viser nemlig, at farveudprintninger giver resultater.
Ifølge Enterprise IDU bliver en faktura i farver betalt tre dage hurtigere end en tilsvarende faktura i sort-hvid. Også når det kommer til direct-mail kampagner giver farverne succes. En fordobling af svarprocenten er ifølge Enterprise IDU det konkrete resultat af at gå fra sort-hvid til farver.
Direktør Robert Waller fra Enterprise IDU peger også på et eksempel fra et telefonselskabs call-center i England, hvor kundehenvendelserne faldt drastisk, da der kom farver på regningerne.
»I et af vores projekter førte en bedre designet telefonregning i farver til en reduktion på 35 procent i antallet af opringninger fra virksomhedens kunder til call-centeret,« forklarer Robert Waller.