Efter mere end et års udviklingsarbejde har DR valgt at trække stikket ud i et storstillet projekt om at levere e-mails på tv'et. Manglende kundeopbakning sætter en stopper for det, skriver ErhvervsBladet.
Projektet, der hed SmartScart, gik ud på at man koblede en lille boks til tv'et og derigennem modtog mails. DR havde udviklet projektet sammen med Telia og det lille firma SmartScart Technology, og målet var, at mange virksomheder kunne spare penge ved at sende regninger og andre kundemeddelelser ud gennem systemet. Virksomhederne skulle derfor være med til at finansiere opbygningen og udbredelsen af SmartScart, med den gulerod for øje, at de i sidste ende ville spare penge på portoen.
Men interessen fra virksomhedernes side har været begrænset og derfor opgives projektet i dansk regi.
»Hvis DR skal gå i gang med sådan et projekt, skal det kunne hvile i sig selv økonomisk fra starten. Vi kan ikke bruge licenskroner til at understøtte sådan noget, så der skulle på forhånd være mange betalende virksomheder tilknyttet systemet. Men de kom så desværre aldrig, forklarer underdirektør Torben Eriksen fra DR.
Men SmartScart Technology er stadig optimistiske med hensyn til en europæisk udbredelse.
- Vi har udviklet et system, som bør kunne drives, så det bliver rentabelt for alle parter. Det er kedeligt, det ikke kunne lade sig gøre i Danmark. Nu må vi se, om udlandet vil være med, siger Klaus Lagermann, direktør i SmartScart Technology.