Fald i klager over telefonregninger

Antallet af klager over telefonregninger er mere end halveret siden år 2000.

De danske telekunder er generelt mere tilfredse med de regninger, de får fra deres teleselskaber i dag end de var for 3 år siden. Således modtog Telebrugernævnet, der er den øverste instans for klager over telefonregninger, sidste år kun 156 klager.

Dermed er antallet af klager faldet med knap 55 pct. siden 2000, hvor nævnet fik 345 klager. Den positive tendens tilskrives primært den teknologiske udvikling i branchen, hvor digitaliserede telefoncentraler i dag kan levere meget specifikke oversigter over en kundes forbrug. Det har givet teleselskaberne gode muligheder for at dokumentere deres krav overfor kunderne.
»Den nye teknologi spiller en rolle for udviklingen, og så er flere selskaber også blevet bedre til at gribe ind, hvis de opdager et eskalerende forbrug. På den måde tager man måske flere sager i opløbet, før de bliver til klager,« siger Helle Röd, sekretariatsleder i Telebrugernævnet til ErhvervsBladet.

Mens udviklingen i antal klager over regninger altså er positiv, klager telekunderne stadig meget over selskabernes generelle forretningsførelse. Således fik Forbrugerklagenævnet, der blandt andet afgør klager over abonnements- og aftaleforhold hos teleselskaberne, over 600 klager sidste år. Dermed er telebranchen den branche, der klages suverænt mest over til Forbrugerklagenævnet. Til sommer etableres et godkendt privat klagenævn for telebranchen, således at alle typer klager fremover vil blive behandlet ét sted og ikke som i dag hos flere forskellige instanser.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job