Kan man eje en farve?
Det mener det tyske teleselskab Deutsche Telekom, der har valgt at trække Telia i retten for brugen af den lyserøde farve i Telias nuværende logo.
Senere i denne måned mødes parterne i Sø- og Handelsretten for at afgøre tvisten.
Begge parter er sparsomme med oplysninger forud for domstolens behandling af sagen, men de bekræfter over for IT-avisen ComON, at stridens kerne er farven »magenta«, som længe har indgået i tyskernes logo, der i Danmark er bedst kendt fra Bjarne Riis' tidligere cykelhold.
Men det danske teleselskab mener, at Deutsche Telekom aldrig burde have fået tildelt varemærkeregistreringen af farven ved EU-varemærkemyndighederne.
»Vi synes ikke, at det er en berettiget anklage, der er i mod os. For vi mener ikke, at den registrering, der er foretaget, er gyldig,« siger kommunikationsdirektør Anders Monrad Rendtorff hos Telia.
Han hentyder til, at den europæiske varemærkeregistrering kan være gennemført, før der blev udarbejdet detaljerede retningslinjer. Kommunikationsdirektøren ønsker ikke at spekulere i sagens udfald og vil derfor heller ikke give et bud på, hvad et eventuelt nederlag vil betyde i forhold til at ændre selskabets nye logo, men at det selvfølgelig ville betyde "omfattende" omkostninger. Det bekræfter ekspert.
»Det er en meget stor og kompleks sag at ændre på et logo for en virksomhed af deres størrelse,« siger brandeksperten Stiig Helgens til ComON.
Thomas Riis, der er professor med særlige opgaver i immaterialret ved Københavns Handelshøjskole, vil ikke tage stilling til, om Telia skal lede efter et nyt logo. Men det er ikke utænkeligt
»Det er ikke udelukket, at man ville kunne opnå varemærkebeskyttelsen af en bestemt farve i Europa. Men det vil kræve meget dokumentation,« forklarer Thomas Riis og henviser blandt andet til, at farven skal forbindes med firmaet i en bred offentlighed.
»Men hvis jeg var Telia, så ville jeg tage det afslappet,« siger professoren.
Det er muligt at se farvesammenfaldet ved at besøge Telia.dk og Telekom.de.