Giver Google sine egne tjenester fortrinsret?

Google afviser: "Det kunne vi aldrig finde på".

En stribe firmaer mener, at Google bevidst giver fordelagtige placeringer til sine egne produkter på resultatlisten.

Til The Wall Street Street siger blandt andre Yelp.com og TripAdvisor.com, at deres trafik fra Google er faldet markant på det seneste, og at Google i samme periode har ladet sine egne tjeneste stige til tops og overtage meget af skærmpladsen.
Kritikken kommer speciel fra anbefalelsessider, turistguides og korttjenester som lever af at guide brugerne til de bedste oplevelser eller produkter. Et område hvor Google også har mange interesser (fx Boutiques.com, Google Health og Google Product Search).

"Man kan jo ikke se bort fra, at Google med mange hjemmesider i dag konkurrerer med os andre om den samme trafik og de samme annoncekroner," siger Jay Herratti, der er direktør for firmaet, der blandt andet ejer restaurantguiden Urbanspoon.com.

Google har straks afvist kritikken i en officiel blog:

”Vi har bygget Google for at hjælpe brugerne. Ikke hjemmesideejere og vores mål er at give brugerne de bedste svar.”
 

Heller ikke i søgeboksen

I forhold til det såkaldte Google Instant, der giver resultatforslag, mens brugerne stadig er i færd med at indtaste deres søgninger, er Google også løbet ind i kritik. Kritikere mener, at Google Instant har en tendens til at foreslå varemærker frem for almindelige ord. Det skriver Search Engine Land.
Google skulle have en indlysende interesse i at promovere varemærkerne, fordi de har større chance for at generere indtægter til Google.

Men også den påstand vil Google gerne skyde ned.

”Vi har ikke tilføjet et lag af bias til vores matematiske modellering. Vores modellering handler udelukkende om at forudsige, hvad en bruger indtaster. Hvis han indtaster dette bogstav, hvad er det så, han sandsynligvis mener,” lyder forklaringen fra Amit Singhal, der er chef for Googles "core ranking team".

Han forklarer, at der er tale om simpel matematik.

”Hvis en bruger indtaster "t", så er der en matematisk sandsynlighed for, at han er i gang med at skrive "target". Men hvis han tilføjer et ”r” til sin søgning og skriver "tr", så er sandsynligheden meget større for, at han i virkeligheden er i færd med at søge efter ”translation system”,” siger Amit Singhal.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere