Mens danske skoleelever typisk er online på internet eller sender beskeder via deres mobiltelefoner stort set hele deres fritid, er forbindelsen afbrudt i skoletiden. En undersøgelse af 12-18-åriges brug af nye medier i ni EU-lande viser, at alt for få lærere bruger internettet og mobiltelefoner i undervisningen, skriver MetroExpress.
»Vores undersøgelse viser, at lærerne er meget tilbageholdende med at bruge internettet i undervisningen. Og mobiltelefoner er nærmest forbudt,« siger Ole Christensen, lektor ved CVU København & Nordsjælland.
Eleverne oplever, at de er betydeligt bedre til at bruge de nye medier end deres lærere. Lærerne kan ikke håndtere de nye medier på grund af manglende uddannelse.
Men de unge mangler viden om, hvordan de kan skelne mellem de mange informationer, de samler op på internet. Derfor burde lærerne undervise deres elever i at være kildekritiske.
»Man kunne ønske sig, at skolen gik ind og klædte de unge på med kildekritik. Det kræver, at lærerne får efteruddannelse, så de er i stand til at integrere de nye medier i undervisningen,« siger Ole Christensen til avisen.