Betaler Google vild overpris for Motorola?

Er Motorolas patenter kun småværdiløse eller kostbare kronjuveler? Og hvad er oppe og nede i den store handel? Læs fem bud.

Tech-verdenen summer stadig efter at være blevet ramt af nyheden om Googles overtagelse af Motorola Mobility i går eftermiddag.

De fleste analytikere peger generelt på ét element, som de anser som drivkraft for det overaskende opkøb: Patenter.

Mens selv om der generelt er enighed om, at Motorola ikke blev taget for sin krops skyld, men for sin hjerne (patenterne), så er der meget forskellige forklaringer på, hvordan opkøbet rationaleres, viser en gennemgang af kommentarerne på tech-nyhedsmedier verden over.

Hos The Register anfører Andrew Orlowsky, at Motorolas patenter i virkeligheden kun har begrænset værdi, og at Google tilsyneladende kastede sig ud i kæmpehandlen uden at have gennemført en ordentlig due dilligence (gennemgang af virksomheden før opkøb, red.).

Patent-beholdningen omfatter nemlig primært radio-systemer og design – områder, hvor de vigtigste patenter allerede er dækket i eksisterende aftaler (patent pools), skriver han.

Som underbygning for sin påstand henviser forfatteren til Nokia, der for nylig indgik et patentforlig med Apple. Nokias patent-beholdning var mindst på størrelse med Motorolas og formentlig større og mere værdifuld, og Nokia-ledelsen havde længe ment, at patenterne var nok til at holde Apple i skak. Alligevel måtte Nokia nøjes med sølle 430 millioner pund (cirka 4 milliarder kroner) som engangskompensationen, da Apple-sagen blev afsluttet i sidste måned.

Med Motorola-handlen løber Google desuden en stor risiko for at rage uklar med de øvrige Android-hardware-partnere, siger Forrester-analytikeren John McCarthy til Wired. Han påpeger, at det kan blive meget vanskeligt for Google at agere neutral, og overbevise Android-partnerne om, at de alle har lige vilkår.

Den problemstilling – på godt dansk kaldet kanalkonflikt, får andre til at foreslå, at Google slet og ret frasælger hardware-delen af Motorola Mobile:

Ingen har nogensinde haft succes med sælge licenser til et operativsystem og samtidigt konkurrerer med dem, der køber licenserne,” siger Gartner-analytiker Michael Gartenberg til AllthingsD. 

Blandt de mere positive tilgange til købet finder man denne sag i Forbes, der mener, at Google nu kun mangler at overtage telegiganten Sprint for at have sikret sig en totalt dominerende og attraktiv position i centrum af mobil-verdenen.

Lidt mere seriøst påpeger GigaOM, at Google køber meget andet end mobiltelefoner. Men overtagelsen af Motorola Mobility får Google en gevaldig vitaminindsprøjtning på nogle områder, hvor søgegiganten i den grad har manglet succes:

“Hvis Google vil bruge Android som murbrækker på markedet for hjemmelektronik, så er Motorolas home automation, set top bokse og bredbåndsudstyr en god platform at starte fra. Mobiltelefonen er på vej til at blive tidens interface til den digitale verden – det gælder også den teknik, der tænder og slukker for lyset, stereoanlægget og hjemmets varme og kulde,” hedder det i GigaOM-analysen. 

Prisen for Motorola Mobility, som har været sat til salg i tre år, er høj – også målt på andre måder end lige overtagelsesummen. Google har også indvilget i at betale en skyhøj ”fortrydelsesafgit”, skriver Bloomberg. Hvis handlen går i vasken, skal Google betale 2,5 millarder dollars i breakupfee.

Giver Google-Motorola-handlen god mening? ComON vil gerne høre læsernes vurdering. Brug kommentarfeltet herunder.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S