Dansk nettjeneste får rap over nallerne for netkonkurrence

Firma i fedtefadet for at bruge konkurrence som lokkemad til at tilmelde brugere til betalingsordninger.

"Vind en gratis rejse for hele familien!"

Sådan skrev Serviceklub.dk i en konkurrence til sine brugere. Det har nu kostet tjenesten en politianmeldelse.

For reklamesiden nøjedes ikke med at give sine brugere tilbudet om at blive meldt til konkurrencen. De tilmeldte også alle brugere, der deltog, til sidens månedlige betalingsservice. Forbrugerombudsmanden mener, at det ikke klart nok var defineret, at en tilmelding til konkurrencen også indbar et medlemskab til Serviceklub.dk. Derfor en politianmeldelse.

Først nederst på konkurrencens tredje side kunne man læse, at deltagelsen medførte medlemskab. Forbrugerombudsmanden finder fremgangsmåden i strid med markeds-føringslovens § 3, stk. 1, om vildledning.

Sagen får Forbrugerombudsmanden til at advare andre forbrugere om, at de skal være opmærksomme på hvilke oplysninger, de efterlader i konkurrencer. I den pågældende konkurrence skulle man både efterlade navn, adresse, cpr-nummer og kontooplysninger. Ifølge Serviceklub skulle kontonummeret bruges til at overføre den mulige præmie.

"Mange erhvervsdrivende bruger konkurrencer som blikfang. Men hvis konkurrencen er betinget af, at der indgås en aftale om fx et abonnement, skal den erhvervsdrivende sørge for, at denne betingelse fremgår lige så tydeligt som oplysningerne om konkurrencen. Samtidig skal forbrugerne se sig rigtig godt for, når de deltager i konkurrencer på nettet," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Serviceklub.dk har medvirket til at udrede sagen og har nu slettet alle aftaler, der er blevet oprettet som følge af konkurrencen. Konkurrencen lå på nettet i første halvår af 2011.

Læses lige nu

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S