Intels nye partnerkrav rammer små forhandlere

På den årlige partnerkonference Intel Solution Summit i Barcelona lancerede Intel i går sit nye partnerprogram, Intel Technology Provider. Forhandlere med færre end tre ansatte udelukkes fra guld og platin-partnerstatus.

(CRN, Barcelona) Chipgiganten Intel følger nu i slipstrømmen på flere andre producenter og strammer certificeringskravene. Det rammer de helt små forhandlere, som udelukkes for muligheden for at opnå andet end den regulære Intel partnerstatus.

Med det nye partnerprogram skal der nemlig minimum være tre ansatte med beståede certificeringer, før at en virksomhed kan opnåguldpartnerstatus,

For at opnå den højeste status, den netop indførte platinstatus, skal en virksomhed have minimum seks ansatte med certificeringer.

Ifølge Intel er stramningerne et forsøg på at imødekomme en stigende efterspørgsel blandt forhandlerne efter større teknologisk indsigt i takt med, at forhandlerens rolle bevæger sig mere i retning af løsningssalg. Af samme grund skifter partnerprogrammet navn til Intel Technology Provider.

»Ændringerne er baseret på grundig research, hvor vi har lyttet meget til forhandlere ønske om at stå bedre rustet teknologisk. At kravene netop er faldet på tre og seks ansatte er, hvad vores undersøgelser viser er passende til at begynde med. Men det kan ikke udelukkes, at vi kommer til at gøre undtagelser,« lød det fra Intels europæiske kanaldirektør Maurits Tichelman.

Hvis forhandlere ønsker at beholde deres nuværende status har de indtil 31. december til at få certificeringerne på plads. Certificeringerne kommer til at bestå af undervisning i salg,
marketing og teknologi.

Ændringerne er allerede godt på vej til at blive implementeret på det nordamerikanske marked.

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S