Da Expert i Sønderborg for nylig meddelte sin lukning, var forklaringen banal.
»Der kommer jo ikke flere kunder af, at Elgiganten åbner et elektronikvarehus på 2000 kvadratmeter,« lød det fra ejer Carsten Kock.
Eksemplet fra Sønderborg illustrerer den benhårde konkurrence på retailmarkedet. Ud over butikkernes indbyrdes kamp har onlineforhandlerne taget store bidder af markedet. Samtidig stiger presset fra supermarkeder som Bilka.
Især Expert-kæden har blødt med tocifrede millionunderskud de seneste år, hvor en stribe butikker er lukket.
»Når økonomien er trængt, går danskerne efter de billigste løsninger. Det presser os,« sagde Experts kædedirektør John Birkmose-Andersen i april til CRN.
Alt imens skovler Elgiganten penge ind og satser på endnu større varehuse.
»Elgiganten er i den grad kommet tromlende. Forbrugerelektronikmarkedet er et af de mest prisdrevne og karakteriseret ved, at forbrugerne bliver mere og mere selvhjulpne. Det appellerer til Elgiganten,« fortæller Flemming Birch, chefkonsulent hos Retail Institute Scandinavia.
Kæderne er for alvor trådt ind på onlinemarkedet. I efteråret overtog Expert Proshop.dk helt, og for et par måneder siden købte den tyske kæde Media Markt onlinebutikken Redcoon.
Netop Media Markt er en spiller, det er værd at holde et vågent øje med. I 2006 trådte kæden for første gang ind i Norden med et varehus i Sverige, og til næste år åbner den første butik i Norge.
Ifølge kilder, CRN har talt med, er strategien bag den norske entré at svække Elgiganten og Expert på deres hjemmebane. Meget tyder på, at Danmark er næste skridt i den tyske ekspansion.