Artikel top billede

Apple truet med stævning i Danmark

Forbrugerombudsmanden har i over et år forsøgt at få Apple til ændre en garanti, som ikke fortjener at blive kaldt garanti.

Forbrugerombudsmanden rasler nu med sablen og varsler stævning mod Apple.

Den amerikanske elektronikproducent og den danske ombudsmand har siden 2010 diskuteret Apples ét årige globale garanti. Forbrugerombudsmanden mener, at Apples garanti er så indviklet og har så mange forbehold, at den ikke kan kaldes en garanti - da den i mange tilfælde forsøger at stille forbrugere dårligere end den lovpligtige beskyttelse.

Men siden 2010, hvor ComON skrev artiklen "Apples danske garanti er lige til skraldespanden", er der ikke sket noget.
Forbrugerombudsmanden forhandler stadig med Apple, oplyser Forbrugerombudsmandens kontor til ComON.

Men "Forbrugerombudsmanden er klar til at stævne Apple, hvis Apple ikke ændrer garantien, så den opfylder markedsføringslovens krav," lyder meldingen.

Forbrugerombudsmandens siger til ComON, at man stadig ikke mener, at Apples garanti opfylder markedsføringslovens krav om, at garantien på en klar og tydelig måde skal oplyse om garantiens indhold, og at garantien skal give forbrugeren en væsentlig bedre retsstilling, end forbrugeren har efter lovens regler.

Men Apple bryster sig stadig med den tvivlsomme garanti.

Den er også gal med Apples forsikring

I aftes satte DR Kontant fokus på lignende problemer med Apples forsikringer, Apple Care, som man ifølge Apple kan købe for at udvide sin garantiperiode til tre år. 

I nogle tilfælde stiller den lovsikrede reklamationsret på to år forbrugerne bedre, end hvis de køber Apple Care. Et faktum som Apple og Apple-forhandleren Humac ofte glemmer at fortælle.

"Der er et hav at af begrænsninger i den her serviceaftale, og man skal lede længe efter for at finde ud af, hvad den egentlig dækker overhovedet. I hvert fald i de første to år, hvor man ikke allerede har en ret efter købeloven. Så at kalde det en garanti de første tre år, en fuldstændig garanti uden at nævne undtagelserne, det mener jeg, er at stikke forbrugerne blår i øjnene," siger forbrugerrådets jurist Tina Dhanda til DR.

DR-programmet viser med tydelighed, at Apple bruger sine betingelser til at vildlede forbrugere, mener Forbrugerombudsmanden.

"I aftes kom det jo for eksempel frem, at Apple ikke mener, at softwareproblemer er omfattet af deres garanti. Men softwarefejl er omfattet af reklamationsretten. Derfor synes vi ikke, at garantien er klar nok, og at den forsøger at stille forbrugere ringere end reklamationsretten," siger til Tina Morell Nielsen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til ComON.
 
"De må ikke bruge deres garantier til at vildlede forbrugerne, og det mener vi, er tydeligt, at de gør."
Apples danske advokat har ikke ønsket at kommentere sagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere