Apple truet med stævning i Danmark

Forbrugerombudsmanden har i over et år forsøgt at få Apple til ændre en garanti, som ikke fortjener at blive kaldt garanti.

Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden rasler nu med sablen og varsler stævning mod Apple.

Den amerikanske elektronikproducent og den danske ombudsmand har siden 2010 diskuteret Apples ét årige globale garanti. Forbrugerombudsmanden mener, at Apples garanti er så indviklet og har så mange forbehold, at den ikke kan kaldes en garanti - da den i mange tilfælde forsøger at stille forbrugere dårligere end den lovpligtige beskyttelse.

Men siden 2010, hvor ComON skrev artiklen "Apples danske garanti er lige til skraldespanden", er der ikke sket noget.
Forbrugerombudsmanden forhandler stadig med Apple, oplyser Forbrugerombudsmandens kontor til ComON.

Men "Forbrugerombudsmanden er klar til at stævne Apple, hvis Apple ikke ændrer garantien, så den opfylder markedsføringslovens krav," lyder meldingen.

Forbrugerombudsmandens siger til ComON, at man stadig ikke mener, at Apples garanti opfylder markedsføringslovens krav om, at garantien på en klar og tydelig måde skal oplyse om garantiens indhold, og at garantien skal give forbrugeren en væsentlig bedre retsstilling, end forbrugeren har efter lovens regler.

Men Apple bryster sig stadig med den tvivlsomme garanti.

Den er også gal med Apples forsikring

I aftes satte DR Kontant fokus på lignende problemer med Apples forsikringer, Apple Care, som man ifølge Apple kan købe for at udvide sin garantiperiode til tre år. 

I nogle tilfælde stiller den lovsikrede reklamationsret på to år forbrugerne bedre, end hvis de køber Apple Care. Et faktum som Apple og Apple-forhandleren Humac ofte glemmer at fortælle.

"Der er et hav at af begrænsninger i den her serviceaftale, og man skal lede længe efter for at finde ud af, hvad den egentlig dækker overhovedet. I hvert fald i de første to år, hvor man ikke allerede har en ret efter købeloven. Så at kalde det en garanti de første tre år, en fuldstændig garanti uden at nævne undtagelserne, det mener jeg, er at stikke forbrugerne blår i øjnene," siger forbrugerrådets jurist Tina Dhanda til DR.

DR-programmet viser med tydelighed, at Apple bruger sine betingelser til at vildlede forbrugere, mener Forbrugerombudsmanden.

"I aftes kom det jo for eksempel frem, at Apple ikke mener, at softwareproblemer er omfattet af deres garanti. Men softwarefejl er omfattet af reklamationsretten. Derfor synes vi ikke, at garantien er klar nok, og at den forsøger at stille forbrugere ringere end reklamationsretten," siger til Tina Morell Nielsen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til ComON.
 
"De må ikke bruge deres garantier til at vildlede forbrugerne, og det mener vi, er tydeligt, at de gør."
Apples danske advokat har ikke ønsket at kommentere sagen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S