Chrome blev hacket på fem minutter

Google Chrome var den første browser, der gik i knæ i den årlige hacker-konkurrence Pwn2Own.

Artikel top billede

I de sidste år har Google Chrome været den eneste browser, der ikke blev overmandet af deltagerne i hackerkonkurrencen Pwn2Own. I år gik Chrome i knæ allerede i løbet af fem minutter. Det kan skyldes at Google har lovet rigtig mange penge til enhver, der formår at hacke browseren. Som ComON kunne fortælle forleden, er der udlovet en førstepræmie på hele 344.000 kr.

Det var programmører fra det omstridte franske firma Vupen, der brugte et par zero-day-exploits til at slippe ud af Chrome-browserens sandkasse og få fuld kontrol over Windows 7 computeren. Vupen er kontroversiel, fordi firmaet sælger sårbarheder og sikkerhedshuller til regerings-kunder.

I et interview med ZDnet fortæller Vupen-medstifter Chaouki Bekrar, at det har taget seks ugers forberedelse at finde de pågældende sikkerhedshuller. Han fortæller at det fungerer med standard-installationen af Chrome - så stort set alle Chrome-brugere skulle altså være sårbare.

Vupen har også fundet lignende sikkerhedshuller i de andre populære browsere, men i år har man bevidst valgt at gå efter Chrome for at statuere et eksempel.

"Vi vil vise at Chrome ikke er skudsikker. Sidste år var der mange overskrifter om, at ingen kan hacke Chrome. Vi ville sikre, at Chrome ville være den første til at falde i år," siger han.

Samtidig tilføjer han at Chrome faktisk er en af de mest sikre browsere og det er meget svært at hacke den. Men det er altså ikke umuligt.

Pwn2Own er en del af den årlige sikkerhedskonference CanSecWest i canadiske Vancouver.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job