I et tv-interview udtrykker Bill Gates respekt over for den afdøde Apple-chef Steve Jobs og erkender, at han har "gjort det bedre" på tablet-markedet. Gates havde selv ideen til en tabletcomputer helt tilbage i halvfemserne, men det var "alt for tidligt". Apple havde den rigtige "indpakning" med sin tynde og attraktive tabletcomputer, og den kom lige præcis på det rigtige tidspunkt.
Microsoft forsøger sig nu med sin egen tablet, kaldet Surface, og Gates udtrykker store forventninger til produktet. I modsætning til iPad kombinerer det alle funktioner fra de eksisterende tablets og pc-verden og er dermed egnet til mere end bare passiv konsumering af medieindhold. Nu kan brugerne give kreativiteten frie tøjler.
Gates tror, at lanceringen af Surface vil ændre spillereglerne på markedet. Han forventer, at Apple også vil forsøge at kopiere konceptet.
Den største del af interviewet handler dog om Gates' velgørende arbejde, og han havde da også sin sidste officielle arbejdsdag hos Microsoft helt tilbage i 2008.
Storhed og fald
Samtidig har magasinet Vanity Fair forsøgt at analysere Microsofts storhed og fald. Vanity Fair har sat sin stjerne-reporter Kurt Eichenwald til at undersøge, hvordan det kunne gå så galt for Microsoft - hvordan det kan være, at et enkelt Apple-produkt, iPhone, i dag genererer mere omsætning end alle Microsoft-produkter tilsammen.
Apple havde en omsætning på 22,69 mia. dollar med iPhone og de tilhørende produkter i første kvartal af 2011, mens Microsofts samlede omsætning lå på 17,4 mia. dollar.
Eichenwald mener, at forklaringen ligger i et særligt ledelses-system kaldet "stack ranking", hvor hver afdeling er tvunget til at vægte sine ansatte baseret på deres performance. Det betyder, at medarbejderne bruger deres kræfter på at konkurrere indbyrdes i stedet for at fokusere på at slå konkurrenterne.
Microsoft havde allerede i 1998 en prototype på en e-reader, ifølge magasinet, men Gates afviste projektet og forspildte dermed chancen for at komme foran konkurrenterne.