Fem Twitter-trick som virksomheder kan lære af Romney og Obama

Twitter er mere populært end nogensinde før og er derfor en endnu mere central kamplads end under sidste valg. Men hvad kan du lære af Twitter-valgkampen?

Artikel top billede

(Foto: {c} 2008 Obama for America All Rights Reserved / David Katz)

Den amerikanske valgkamp kører for fuld skrald i disse timer, og kampen om de afgørende stemmer foregår i øjeblikket fra hus til hus og stat til stat.

Sociale medier var en væsentlig del af Barack Obamas valgkamps-arsenal for fire år siden, og i denne valgkamp spiller især Twitter en central rolle for begge kandidater.

Men der er sket meget siden sidste valgkamp.

Shane Steele, der er salgs- og marketingdirektør hos Twitter, fortæller til det amerikanske iværksættermagasin Inc., at der i dag bliver sendt flere tweets på to dage, end der i 2008 blev sendt under hele valgkampen.

Hun mener ikke overraskende, at udviklingen betyder, at virksomheder nøje bør holde øje med, hvad der sker på Twitter. Og her kan de lære meget af, hvordan de to kandidaters toptunede kampagneorganisationer bruger Twitter. 

"Det skyldes især, at de politiske kampagner fungerer i et miljø, der kræver hurtige svar," siger Shane Steele.

Til social media-konferencen Pivot Conference i New York i sidste uge fremlagde Steele ifølge Inc. fem Twitter-trick fra præsidentvalgkampen, som også mindre virksomheder kan tage ved lære af. 

1. Lyt og svar mens det sker

Overvåg de sociale medier nøje og sørg for at reagere øjeblikkeligt, når du ser, at folk skriver om din virksomhed.

Under den første af valgkampens tre debatter brugte Obamas hold Twitter til at tilbagevise Romneys påstande, mens tv-debatten var i fuld gang.

I samme debat argumenterede Romney for, at det statslige tv-selskab PBS skulle beskæres. Han understregede dog, at han selv var stor fan af figuren Big Bird fra tv-selskabets populære børneserie Sesame Street (på dansk Sesamgade), hvilket fik Twitter til at flyde over med jokes om Romney, Sesame Street og  Big Bird.

Det udnyttede tv-selskabet PBS ved at købe en annonce på Twitter i form af et såkaldt sponsoret tweet, der dukkede op, hver gang folk lavede Twitter-søgninger på "Big Bird".

2. Skab engagement

Du skal sørge for at engagere de folk, der følger din virksomhed.

Eksempelvis forsøger Mitt Romney at opbygge et forhold til de folk, der følger ham, ved at tweete billeder, der viser, hvad der foregår bag scenerne under kampagnen.

Derfor skal du tweete om Vild Med Dans

3. Vis personlighed

Der er en risiko for, at det hurtigt kommer til at virke ferskt og upersonligt, når virksomheder er aktive på Twitter og andre sociale netværk. 

Derfor bør din virksomhed sørge for at vise humor. Humor giver personlighed og fortæller, at I ikke tager jer selv alt for alvorligt i din virksomhed. 

Som eksempel nævner Shane Steele, at Obama var hurtig til reagere, da Clint Eastwood under det republikanske konvent holdte en lettere bizar tale, hvor den tidligere action-helt stod og talte til en tom stol. 

Clint Eastwoods stunt gik øjeblikkeligt viralt, og Twitter blev fyldt med jokes om Eastwood og tomme stole. Obama reagerede hurtigt og postede et billede af sin stol, der bærer inskriptionen: 'The President.'

Obamas kommentar til billedet: "Denne stol er optaget." 

4. Brug fælles interesser

Du kan skabe forbindelse til dine kunder ved at gøre brug af jeres fælles interesser. 

Shane Steeler nævner et eksempel, hvor en konservativ gruppe, der støtter Romney, har gjort opmærksom på sig selv ved at tweete om den amerikanske udgave af Vild Med Dans. 

Her er det dog værd at tilføje, at den slags som oftest skal gøres med varsomhed.

Det kan hurtigt komme at virke påtrængende, spam-agtigt og i værste fald anstødeligt, hvis du tweeter om et emne udelukkende for at promovere dig selv. 

Eksempelvis har vi her i spalterne tidligere fortalt om den amerikanske tøjdesigner Kenneth Cole, der kom i problemer, da hans virksomhed forsøgte at promovere sin forårskollektion ved at tweete en joke om revolutionen i Egypten, som mange folk opfattede som upassende. 

5. Aktiver folk

Et af de vigtigste mål for de to kampagneorganisationer i valgkampen er at aktivere vælgerne. Eksempelvis ved at få dem til at donere penge til valgkampen. 

Twitter hævder selv, at der er en sammenhæng mellem, hvor ofte folk bliver eksponeret for politiske tweets og deres villighed til at donere penge, og ifølge Shane Steele har nogle virksomheder ud fra den filosofi valgt at indføre rabatordninger for folk, der retweeter deres tweets. 

Hos den amerikanske tøjbutik på nettet Bonobos er det eksempelvis muligt for kunder at få adgang til et særligt 24-timers udsalg, hvis de retweeter deres tweet et vist antal gange. 

Læs også:
 
Åh nej! Her er verdens pinligste firma-koks på nettet

Se hvordan Obama går amok på de sociale medier

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Senior SAP S/4HANA Finance Lead / Solution Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S