Sikkerhed i din webshop: Sådan sikrer du dine data

Opbevarer du dine kunde-data forsvarligt? Se, hvad hackerne kigger efter, og hvordan du kan sikre dig mod at få stjålet informationer fra din webshop.

Artikel top billede

(Foto: PC World)

Dine kundedata er måske noget af det mest værdifulde, som tyveknægte i din e-butik kan få fat i.

Det er derfor vigtigt at sikre sig, at din database-server er sikret mod, at fremmede folk kan stikke snablen ned i din database.

Du bør også tænke over, om din database og din webshop skal ligge på samme server.

"Generelt er det en dårlig idé at have både sit website og sin database liggende på den samme maskine. Det er en fy fy," siger Thomas Wong, chef-sikkerhedskonsulent i sikkerhedsfirmaet FortConsult.

Hans anbefaling lyder på, at din database skal ligge på et system, der kun kan ses fra webserveren, så resten af verden ikke også kan se dine data.

Vælg det rigtige webhotel

Langt de fleste vælger at leje sig ind på et webhotel. 

Her har du meget lidt kontrol over den platform, du nu lægger det på. 

Man skal derfor sondere markedet og høre udbyderne af webhoteller ad. 

"Du får stillet en maskine til rådighed, og så kan du uploade dit site, og det er det, du kan styre," lyder det fra Thomas Wong.

Hvis det er et seriøst webhotel, vil man kunne spørge udbyderen, hvad de gør for at sikre data. 

"Får de det udført? Får de udført penetrationstest? Det tror jeg ikke, de gør, hvis du giver syv kroner om måneden for det, men giver du 1.500 kroner om måneden for at få det hostet, mener jeg, at man med rimelighed kan tillade sig at stille nogle krav til, at de også sikrer, at ens systemer er i orden," siger Thomas Wong.

Undersøg sikkerheden på dit webhotel

Thomas Wong er overbevist om, at de seriøse webhoteller har informationen til at ligge på deres side, så man ikke behøver skrive en mail, hvor man spørger, om de har styr på sikkerheden.

"Så ved jeg godt, hvad der står i den mail, jeg får tilbage," siger han og pointerer, at webhotel-udbyderen ikke behøver at skrive i detaljer, hvordan de er sikret, men blot informere om, at der er tænkt over sikkerheden.

Det betyder ifølge Thomas Wong, at man som bruger får en eller anden form for tryghed.

"Det siger egentlig ikke så meget om sikkerheden, men det viser, at man har styr på nogle processer på det område, og det kan give en eller anden form for ro i maven hos kunden," forklarer Thomas Wong.

Han tilføjer, at det samtidig er en god idé, hvis der er en tilknyttet en form for it-revision til webhotellet.

"Virker det, som om de bruger penge på noget, der kan give tryghed for brugeren, eller går det bare ud på at sælge det så billigt som muligt? Når der er 5.000 eller 10.0000 sites, der blevet kompromitteret, er det oftest ét enkelt webhotel, der er blevet kompromitteret, og alle deres sites er så røget med i købet," lyder det fra Thomas Wong.

De dyrebare data

Har du styr på dit webhotel, kan du begynde at fokusere dér, hvor det kan være rigtig kostbart at have et hul.

Hvor det er, kan du læse på næste side.

Dette går hackerne især efter

De virkelig store huller opstår der, hvor hackerne kan få adgang til andre brugeres informationer.

"Med sikkerhedsøjne ser vi også efter, om vi kan manipulere med prisen undervejs i et købsforløb. Det kan man faktisk mange steder. Skræmmende nok," siger Thomas Wong.

Især er det i de tilfælde, hvor der bliver sendt rigtig mange varer ud af huset. Der kan det godt være, at der ikke er nogen manuel kontrol af hver eneste faktura.

Du skal derfor sørge for, at uvedkommende ikke kan snyde dit website, hvis du eksempelvis tager imod kreditkort, hvor du bruger en ekstern udbyder til at håndtere betalingerne.

Kan give webshop-ejeren store tab

Selv om der er nogle helt specifikke krav til de udbydere, der tilbyder løsningerne, kan du godt komme galt af sted, når du implementerer betalingsløsningen.

Selve betalingen bliver nemlig foretaget hos den eksterne udbyder af betalingsløsninger, og så sender denne en bekræftelse til din webbutik om, at betalingen er modtaget. Den skriver dog ikke, hvilket beløb der er betalt, og her er det nogle gange muligt at ændre prisen.

"Så hvis du eksempelvis skal overføre 800 kroner, så overfører du i stedet otte kroner i den pågældende betalingsgateway, og så går ordren alligevel igennem, for kortbetalingen er jo gennemført," siger Thomas Wong.

Når det sker, står webshop-ejeren tilbage med et stort tab og en meget lang næse.

"Det er først, når man manuelt går tingene igennem, at man opdager, at man mangler pengene," lyder det fra Thomas Wong, der påpeger, at det er en sårbarhed, du bare skal have styr på.

Han understreger samtidig, at hvis din betalingsløsning er sat rigtigt op, er det så godt som umuligt at manipulere med betalingerne.

"Men hvis det er sat forkert op, kræver det ikke andet end et plugin i Firefox, et tryk på to knapper, og så er beløbet ændret. Sværere er det ikke," forklarer Thomas Wong.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S