Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Email sluger for meget af vores kostbare tid, der ellers kunne bruges til at øge virksomhedens produktivitet.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

Din e-mail er såå old school - nu kommer afløserne

Her er de danske it-chefers foretrukne mail-løsning

Som virksomhedleder gør man klogt i at afdække, hvor stor en del af arbejdsdagen, medarbejderne bruger på at læse og skrive emails.

Det sker nemlig alt for ofte, at dårlig mail-kultur sluger den kostbare tid, som medarbejderne ellers kunne have brugt på andre og mere produktivitets-skabende aktiviteter.

I et blogindlæg skriver Gartner-rådgiver Craig Roth, at man som virksomhed er nødt til at tage hånd om email-dyngerne frem for blot at overlade det til den enkelte medarbejder at finde en fornuftig balance i forhold til at læse og skrive mails.

Et konkret eksempel er masse-udsendte emails, der forstyrrer mange medarbejdere i organisationen i stedet for kun de medarbejdere, den burde være stilet til.

"I stedet for at appellere til god praksis og tids-styring, bør en organisation været trænet i at genkende situationer, hvor produktivitets-automatisering kunne hjælpe og i at kende de værktøjer og/eller mennesker, der kan hjælpe med det."

"At eliminere adskillige emails adskillige gange om året for hundredvis af mennesker i ét hug med automatisering er bestemt en smule systematisk opmærksomhed værd," skriver Craig Roth.

Du skal hjælpe med løsningerne

Han vurderer, at mange medarbejdere, der ikke er it-folk, mangler både redskaber og kompetencer til at automatisere de arbejdsgange, der med fordel kunne styres med andre teknologier, så mail-dyngerne ikke vokser mere end højst nødvendigt. 

Desværre falder processerne ofte under tærkslen for, "hvad it-afdelingen behandler som et projekt."

Gartner-rådgiveren tilføjer, at en del organisationer benytter sig af særlige arbejdsgrupper, der ser på at få de nødvendige værktøjer på plads - eksempelvis i SharePoint-miljøer, på wikier, portaler, i Office og lignende.

Bruger du også så meget tid på emails?

En McKinsey-rapport fra sidste sommer konkluderede, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger estimeret 28 procent af arbejdstiden på at læse, skrive og svare på emails.

Mckinsey mener også, at man ved at rykke en del af denne kommunikation over på sociale samarbejdssystemer kan øge produktiviteten med op til 30 procent - hvilket vil kunne betyde, at otte procent af arbejdsugen frigives til andre aktiviteter.

Hvordan ser dit eget email-tidsforbrug ud?

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S