Artikel top billede

Google er en usædvanlig arbejdsplads. Dette billede er taget i Google hovedkvarter i Zúrich, Schweiz. Foto: Google

Fryns af en anden verden: Arbejdspladserne som vi drømmer om

Her er ni vilde frynsegoder, som de ansatte i verdens største tech-virksomheder nyder godt af.

Hvis du tror, at frynsegoder bare er noget med fri telefon og bredbånd, kan du godt tro om igen.

Blandt nogle af verdens største teknologivirksomheder er kampen om arbejdskraft så hård, at de ansatte tilbydes frynsegoder i et omfang, der kan få en dag bag skrivebordet til at virke som et ophold på et fem-stjernet hotel.

På de næste sider kan du se nogle af de vilde frynsegoder, som de ansatte i virksomheder som Google og Facebook kan nyde godt af.

Herhjemme kan de fleste af os blot drømme om sådanne forhold, men lad os da alligevel anbefale, at du tager et print af artiklen og viser den til chefen ved næste lønforhandling.

Kender du til danske virksomheder, der har lignende frynsegode-ordninger, vil vi gerne høre fra dig. Send en mail til j.wittorff@computerworld.dk

1. Gourmet-maden

Det klassiske og sandsynligvis mest udbredte frynsegode er god mad.

Hos Googles campus i Mountain View i Californien er der mere end 20 forskellige gratis spisesteder i gourmet-kvalitet, der på hverdage hver især serverer tre daglige måltider.

I en tråd på tjenesten Quora, fortæller en tidligere Google-ansat med stor begejstring om spisemulighederne i Googles hovedkvarter: 

"Jeg startede som regel min morgen i en af bygningerne, der havde en kaffebar med en fuldtidsansat barista, som gratis kan lave en hvilken som helst type kaffe til dig. Bagefter gik jeg over i min egen bygning, hvor jeg kunne få gratis morgenmad. Ved frokosttid kunne jeg vælge at spise på en af Googles 25 forskellige caféer," skriver den tidligere Google-ansatte.

De ansatte hos Facebook har et lignende udvalg. Her kan de ansatte spise i en stor fælles kantine ved navn The Epic Cafe, som tilbyder tre daglige måltider fem dage i ugen, men derudover har de ansatte også fri adgang til to cafeer, en barbecue-restaurant, et pizzeria, en mexicansk restaurant, en sushi-bar, en kaffebar, en juicebar, en burgerbar og en slikbutik. Alle steder er maden mærket med en rød, gul eller grøn mærkat, der skal indikere, hvor sund maden er.

En af forklaringen på de store udvalg af restuaranter er, at Googles og Facebooks hovedkvarterer, som det er tilfældet med mange virksomheder i Silicon Valley, er relativt afsides beliggende, hvor der ikke er gode restauranter i den umiddelbare nærhed.

Anderledes er det dog for Dropbox, der har sit hovedkvarter inde i selve San Francisco. Men også her har de ansatte adgang til deres egen restaurant, oplyser en Dropbox-ansat på Quora.

"Vores egen restaurant ‘The Tuckshop' laver helt bogstaveligt bedre mad end mange af de restauranter i San Francisco, som jeg selv spiser på, når jeg går ud i weekenden," skriver den ansatte.

2. Altid en kaffemaskine i nærheden

Google er kendt for sin politik om, at der aldrig må være mere end 150 fod eller knap 45 meter til den nærmeste kaffemaskine.

Det sikrer, at medarbejderne ikke skal ud på en større vandring, når kaffetørsten melder sig. Google har derfor overalt i sine bygninger indrettet små køkkener, hvor der ud over kaffemaskiner også er adgang til sodavand og snacks.

Bliv transporteret direkte til arbejde

3. Blive transporteret til arbejde

Mange af de store Silicon Valley-virksomheder tilbyder en gratis og ganske luksuriøs busservice til ansatte, der pendler. 

Gennem de seneste år er mange yngre ansatte i Silicon Valley-virksomhederne begyndt at foretrække at bo i storbyen San Francisco, der ligger nord for Silicon Valley. Men konsekvensen er, at de spilder uforholdsmæssigt lang tid på at pendle, hvis de eksempelvis arbejder hos Apple i Cupertino, Google i Mountain View eller Facebook i Menlo Park. 

Derfor har de fleste af de store virksomheder etableret en såkaldte shuttle-service, hvor de ansatte flere steder i San Francisco kan stige ombord på en luksuriøs bus, der fragter dem på arbejde. Busserne har naturligvis Wi-Fi, air condition og er indrettet, så det er muligt at arbejde i bussen. Formelt set starter arbejdsdagen, i det øjeblik de stiger om bord. 

Busserne spiller efterhånden så væsentlig en rolle i San Francisco Bay-områdets infrastruktur, at det påvirker boligpriserne i områder, der ligger tæt på bussernes stoppesteder. 

Derfor er busserne heller ikke lige populære blandt alle borgere i San Francisco. Nogle betragter det som udtryk for unødig fråds i en krisetid og anklager samtidig de mange nyrige Silicon Valley-ansatte for at drive huspriserne i San Francisco op i et niveau, der betyder, at mange almindelige amerikanere ikke længere har råd til at blive boende i byen.

I flere tilfælde er busserne blevet stoppet af demonstranter, og for knap en måned siden blev en Google-bus angrebet af aktivister, der smadrede et af bussens vinduer.


Protest mod en af Googles shuttle-busser i Mission District, San Francisco. Foto: cjmartin, CC BY 2.0

4. Plads til kreativitet med musik og Lego

I mange danske virksomheder - inklusive os selv her hos Computerworld - er der mulighed for tage et hurtigt slag bordfodbold eller spille Playstation i pauserne. 

Men hos Dropbox forsøger de at understøtte de ansattes kreative udfoldelse og har derfor etableret et musikrum med instrumenter, hvor medarbejderne har mulighed for at "jamme" i arbejdstiden. 

Dropbox-ansatte der ikke er musikalske kan også udfolde sig kreativt andre steder. Eksempelvis har virksomheden også etableret et Lego-rum. 

Det amerikanske magasin Businessweek har besøgt Dropbox' hovedkvarter og fået en rundtur. Se den her: 

Her må du tage din "bedste ven" med på arbejde

5. Hundepasning

Det kan være svært at være hundeejer, hvis man har lange arbejdstider. Men hos flere tech-virksomheder kan de ansatte frit tage deres hunde med på arbejde. 

Iværksætter-virksomheden Chartbeat i New York har eksempelvis et såkaldt puppytorium, der er en slags dagplejeordning for de ansattes hunde. 

Også hos Google har de ansatte lov til at tage firebenede venner med på arbejde. 

På Quora fortæller en tidligere Google-ansat, at han to til tre gange om ugen havde sin hund med på arbejde. 

"Det kunne være et problem at holde styr på hunden mellem møder, men det betød også, at jeg med et par timers mellemrum kunne gå uden for og holde en lille pause. Derudover gav min hund også en masse spontan glæde til min kolleger," skrev den tidligere Google-ansatte. 


Hos Google bliver der ikke set skævt til dig, hvis du tager din hund med på arbejde. Foto: Google.

6. Du får lov til at bruge produkterne før

Som ansat i nogle af verdens største teknologivirksomheder kan du være så heldig, at du får lov til at bruge nogle af de nye banebrydende produkter før tid. 

På Quora fortæller en tidligere praktikant i Microsoft, at han fik lov til at bruge Windows 8.1, før denne udgave af styresystemet blev annoncet. Han fortæller desuden, at der angiveligt også er en praktikant, der har fået lov at teste den kommende Xbox One før tid. 

Det samme fortæller en Google-ansat på Quora

"Chrome var min primære browser, før den blev annonceret. Jeg har brugt telefoner, tablets og Chromebooks, før de blev sat til salg. Det er sjovt. Det giver mig et smugkig på fremtiden, og hvis jeg giver god feedback, så giver det mig muligheden for at blive mere involveret og dermed også muligheden for at hjælpe med at forme fremtiden," skrev den Google-ansatte.

Den vildeste frynsegode, som du ikke ønsker at få brug for

7. Masser af gadgets

Som ansat hos eksempelvis Google og Facebook får du ikke blot lov til at teste de nye gadgets, før de kommer på markedet. 

Du får naturligvis også adgang til de bedste gadgets som arbejdsredskab. Hos Facebook har de noget så usædvanligt som en gadget-automat, hvor ansatte kvit og frit kan trække gadgets, som de har brug for i løbet af arbejdsdagen. Det er eksempelvis høretelefoner, tastaturer og opladere. 

Alle ting i automaten er påført prisskilte, og transaktionen skal registreres med medarbejdernes id-kort, men som udgangspunkt bliver udgiften afholdt af arbejdsgiveren, og den bliver altså ikke fratrukket den ansattes løn. 

Her kan du se, hvordan automaten fungerer: 

De fleste ansatte bliver desuden udstyret med Macbooks, og hos Facebook kan du frit vælge mellem en iPhone eller en Android-telefon.

8. Får personlig buttler 

De fleste virksomheder vil gerne holde på de ansatte i løbet af arbejdsdagen og minimere antallet af ærinder, som det er nødvendigt at foretage. 

Derfor tilbyder både Google og Facebook en såkaldte Corporate Concierge-tjeneste. Ifølge det amerikanske netmedie Gawker kan Googles concierge eksempelvis hjælpe medarbejderne med at anbefale og booke restauranter eller bestille tider hos lægen. 

9. Vild livsforsikring

Googles måske bedste frynsegode er en, som du forhåbentligt aldrig får brug for. 

Det er den, der træder i funtkion, hvis en medarbejder dør. Her har Google en politik om, at den afdødes samlever hvert år gennem 10 år får udbetalt halvdelen af den afdødes årsløn, samtidig med at det bliver muligt at indløse den afdødes aktieoptioner øjeblikkeligt. 

Derudover vil den afdøde Google-medarbejders børn modtage 1.000 dollar om måneden, frem til barnet er fyldt 19, og hvis barnet er studerende, vil checken fortsætte til det 23. år.

Læs også:
Kan du fristes til et nyt job med masser af fryns?

Wouw - her vil vi gerne arbejde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere