Yo blev stiftet i Tel Aviv i Israel, men det er især i Silicon Valley og San Francisco, at investorerne står klar med millioner.

Yo - historien om en latterlig app, der erobrede verden

Den dummeste app vi nogensinde har set, sagde folk. Men alligevel har app'en Yo scoret millioner i Silicon Valley.

For lidt over en uge siden skete der noget mystisk og nærmest uforklarligt.

I løbet af blot få dage eksploderede en ny app ved navn Yo i popularitet.

Og nej, det er ikke i sig selv mystisk. Det mystiske er, at ingen for alvor kunne forklare app'ens succes.

Alle folk talte folk om, hvor åndssvagt det var, at alle folk talte om det. Og måske var det netop det uforklarlige, der var selve årsagen til, at Yo rundede en million brugere og nærmest på rekordtid skød til tops på verdens app-hitlister.

Yo har nemlig kun én funktion:

Brugeren kan trykke på en knap og sende en besked til sine venner med teksten "Yo!". Intet andet.

Træt af mails og sms-beskeder
Yo er udviklet af to israelere, Morshe Hogeg og Or Abel.

Ifølge det amerikanske erhvervsmedie Business Insider var Hogeg, der er administrerende direktør og stifter af det israelske it-firma Mobli, træt af, at emails og sms-beskeder ofte endte i lange og endeløse konversationer.

I stedet ville han have mulighed for at kommunikere med sin assistent og sin kone på en mere simpel måde.

Han fortalte Or Abel, der var ansat i Hogegs firma om sin vision for en helt simpel app, der kun kan sende en besked på ét ord - et "yo". Når folk modtog et "yo", ville de vide, at der var brug for dem, eller at der blev tænkt på dem.

Funktionen kan minde om Facebooks "poke-funktion", der gør det muligt at give andre Facebook-brugere et virtuelt prik på skulderen. Ligesom Yo også kan minde om personsøgeren, der som en forløber til mobiltelefonen vandt frem i 80'erne og 90'erne. Når folk modtog et opkald på deres personsøgere, modtog de blot et bip samt en besked med nummeret på den, der havde kontakt dem.

Udviklet på otte timer
Abel lod sig dog ikke umiddelbart imponere af sin chefs app-idé, men valgte alligevel at udvikle appen.

Det tog blot Or Abel otte timer at udvikle app'en, og den var angiveligt endnu bedre og mere simpel, end Hogeg havde forestille sig.

Den havde få, men store knapper og stor skrift. Ikke noget logo, men blot et stort lilla ikon, og det var ikke nødvendigt at oprette sig som bruger for at anvende app'en.

Blev afvist af Apple
Den 1. april blev app'en sendt til godkendelse på Apples App Store, der dog i første omgang afviste app'en, fordi den ifølge Apple var for meningsløs. Hogeg og Abel kastede sig ifølge Business Insider ud i et forsvar for deres app, der til sidst blev godkendt af Apple.

I første omgang var det kun Hogeg, hans kone og assistent, der brugte Yo. Men langsomt blev app'en også taget i brug af virksomhedens andre ansatte, og herfra spredte den sig som ringe i vandet, og i løbet af knap en måned fik den 20.000 brugere alene i Tel Aviv.

Det var dog først i begyndelsen af maj, at Yo spredte sig uden for Israel.

Den kendte amerikanske tech-blogger Robert Scobble besøgte Hogeg i Tel Aviv, og da han fik demonstreret app'en, erklærede han ifølge Business Insider:

"Det er den dummeste og mest afhængighedsskabende app, som jeg har set i hele mit liv."

Pludselig eksploderede det hele...
Efter hjemkomsten til Californien linkede Scobble til app'en fra sin Facebook-profil, og nu begyndte Yo at sprede sig i USA.

Samtidig fik de to stiftere også henvendelser fra venturekapital-firmaer i Silicon Valley, der udviste interesse for deres app.

Venture-virksomhedernes frieri blev dog afvist. De to stiftere forklarede, at de brugte deres tid og ressourcer i Mobli, og at Yo blot var et skørt sideprojekt.

"Pludselig eksploderede det hele"
Interessen fortsatte dog med at vokse, og midt i juni indtog Yo pludselig på førstepladsen over de mest downloadede apps i Apples amerikanske App Store.

"Pludselig vågnede jeg op, og det hele eksploderede omkring mig. CNN og New York Times citerede mig, og alle ville have et interview. Og siden har det været vanvittigt," fortalte Or Abel i et interview med det amerikanske magasin The New Yorker.

Efter den overvældende interesse besluttede de to Yo-stiftere sig for at give app'en en chance. De tog imod en investering på 1,2 millioner dollar eller knap 6,5 millioner kroner, hvoraf de 200.000 dollar dog kommer fra Hogeg selv.

Men de kunne have fået meget mere. Angiveligt var de blevet tilbudt investeringer på op mod 14 millioner kroner, og ifølge Morshe Hogeg har investorerne kæmpet som gale for at få en bid af kagen.

"Men vi er ikke villige til at tage imod deres penge. Investorer vil give Yo en vanvittig vurdering, men vi mener ikke, at vi fortjener det på nuværende tidspunkt," siger Morshe Hogeg til Business Insider.

Er boblen på vej?
Gennem de seneste år er der med stigende intensivitet blevet spekuleret i, om der er en ny boble på vej i Silicon Valley, og selv om 1,2 millioner efterhånden er småpenge i Sillicon Valley, er investorernes villighed til at hælde penge i virksomheder som Yo med til at forstærke spekulationerne.

Frygten er, at venture-kapital-virksomheder i jagten på den næste store jackpot er klar til at tømme tech-industriens pengetanke ved at hælde enorme beløb i overvurderede eller direkte værdiløse projekter.

Eksempelvis har vi gennem de seneste år set Facebook købe WhatsApp for 80-100 milliarder kroner og Instagram for 5-6 milliarder kroner, mens Snapchat angiveligt har afslået et købstilbud på 16 milliarder. Samtidig er taxa-app'en Uber for nylig blevet vurderet til en værdi på svimlende 100 milliarder kroner.

"Der er en tydelig konsensus om, at vi er vidne til den anden tech-boble på 15 år. Vi er kun usikre på, hvor meget yderligere boblen kan udvide sig, og hvad det er, der vil få den til sprænge," sagde den amerikanske hedge-fund-manager David Einhorn til Los Angeles Times for et par måneder siden.

Kan Yo skabe indtægter - eller eksploderer boblen
Usikker fremtid
Investorerne har dog også grund til at være varsomme, når de investerer i en app som Yo, og det er stifterne da også klar over.

"Gimmicks overlever ikke. Det gør kun produkter, der skaber værdi," siger Morshe Hogeg til Business Insder.

Og der er tegn på, at Yo måske mest er en gimmick.

I Tel Aviv, hvor folk har brugt Yo igennem flere måneder, har mange af de første brugere enten slettet app'en igen eller er begyndt at sende betydeligt færre Yo's, skriver Business Insider.

En ny kommunikationsform
Alligevel forsøger Or Arbel og dele af Silicon Valley at argumentere for de store perspektiver, der kan være i Yo.

I magasinet New Yorker forklarer Abel, hvordan Yo kan bruges kommercielt.

Han forestiller sig, at flyselskaber kan sende dig et "yo", når et specifikt fly lander i lufthavnen, og en restaurant kan sende dig et "yo", når dit bord er klar.

Og Yo eksperimenterer allerede nu med lignende ideer. Hvis du sender et Yo til brugernavnet WORLDCUP, vil du ifølge The Verge modtage et Yo, hver gang der bliver scoret et mål under VM i fodbold.

"Det er en helt ny form for kommunikation. 140 tegn er alt for meget i dag. Yo er letvægt, nemt og du behøver ikke åbne en besked. Notifikationen i sig selv er alt, du behøver," siger Or Arbel til The New Yorker.

Og Or Abel er ikke den eneste, der forsøger at ophøje den relativt simple app til noget revolutionerende. Også Netscape-stifteren Marc Andreessen, der nu er indehaver af det måske mest magtfulde venture-kapital-firma i Silicon Valley, Andreessen Horowitz, gør sig (tilsyneladende i fuld alvor) følgende filosofiske tanker om Yo:

"Der er en række fascinerende aspekter, som mange folk overser. Yo er et eksempel på "one bit communication" - en besked, der er uden andet indhold ud over det faktum, at den eksisterer. Ja eller nej. Yo eller ‘ikke yo'," tweetede han for nylig.



Læs også:
Had og usandheder florerer på nye hemmeligheds-apps





Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.