Yo blev stiftet i Tel Aviv i Israel, men det er især i Silicon Valley og San Francisco, at investorerne står klar med millioner.

Yo - historien om en latterlig app, der erobrede verden

Den dummeste app vi nogensinde har set, sagde folk. Men alligevel har app'en Yo scoret millioner i Silicon Valley.

For lidt over en uge siden skete der noget mystisk og nærmest uforklarligt.

I løbet af blot få dage eksploderede en ny app ved navn Yo i popularitet. 

Og nej, det er ikke i sig selv mystisk.  Det mystiske er, at ingen for alvor kunne forklare app'ens succes. 

Alle folk talte folk om, hvor åndssvagt det var, at alle folk talte om det. Og måske var det netop det uforklarlige, der var selve årsagen til, at Yo rundede en million brugere og nærmest på rekordtid skød til tops på verdens app-hitlister. 

Yo har nemlig kun én funktion: 

Brugeren kan trykke på en knap og sende en besked til sine venner med teksten "Yo!". Intet andet.

Træt af mails og sms-beskeder
Yo er udviklet af to israelere, Morshe Hogeg og Or Abel.

Ifølge det amerikanske erhvervsmedie Business Insider var Hogeg, der er administrerende direktør og stifter af det israelske it-firma Mobli, træt af, at emails og sms-beskeder ofte endte i lange og endeløse konversationer. 

I stedet ville han have mulighed for at kommunikere med sin assistent og sin kone på en mere simpel måde.

Han fortalte Or Abel, der var ansat i Hogegs firma om sin vision for en helt simpel app, der kun kan sende en besked på ét ord - et "yo". Når folk modtog et "yo", ville de vide, at der var brug for dem, eller at der blev tænkt på dem.

Funktionen kan minde om Facebooks "poke-funktion", der gør det muligt at give andre Facebook-brugere et virtuelt prik på skulderen. Ligesom Yo også kan minde om personsøgeren, der som en forløber til mobiltelefonen vandt frem i 80'erne og 90'erne. Når folk modtog et opkald på deres personsøgere, modtog de blot et bip samt en besked med nummeret på den, der havde kontakt dem.

Udviklet på otte timer
Abel lod sig dog ikke umiddelbart imponere af sin chefs app-idé, men valgte alligevel at udvikle appen.  

Det tog blot Or Abel otte timer at udvikle app'en, og den var angiveligt endnu bedre og mere simpel, end Hogeg havde forestille sig.

Den havde få, men store knapper og stor skrift. Ikke noget logo, men blot et stort lilla ikon, og det var ikke nødvendigt at oprette sig som bruger for at anvende app'en. 

Blev afvist af Apple
Den 1. april blev app'en sendt til godkendelse på Apples App Store, der dog i første omgang afviste app'en, fordi den ifølge Apple var for meningsløs. Hogeg og Abel kastede sig ifølge Business Insider ud i et forsvar for deres app, der til sidst blev godkendt af Apple.

I første omgang var det kun Hogeg, hans kone og assistent, der brugte Yo. Men langsomt blev app'en også taget i brug af virksomhedens andre ansatte, og herfra spredte den sig som ringe i vandet, og i løbet af knap en måned fik den 20.000 brugere alene i Tel Aviv.

Det var dog først i begyndelsen af maj, at Yo spredte sig uden for Israel.

Den kendte amerikanske tech-blogger Robert Scobble besøgte Hogeg i Tel Aviv, og da han fik demonstreret app'en, erklærede han ifølge Business Insider:

"Det er den dummeste og mest afhængighedsskabende app, som jeg har set i hele mit liv."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere





CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Stor undersøgelse: Det forventer danske it-folk på jobbet
I samarbejde med it-jobbank har Computerworld undersøgt, hvad it-folk lægger vægt på i et job. Flere end 2.000 it-folk deltog blandt Computerworlds og it-jobbanks brugere i juli og august måned 2016.