Guide: Beskyt Gmail og Facebook mod hackerangreb

Du kan nemt og hurtigt gøre dit online-liv betydeligt mere sikkert og pakke dine følsomme data ind i et lag ekstra-sikkerhedskoder, som du kender fra NemID. Læs her, hvordan du kommer i gang.

Ja, Computerworld har været der før.

Men brugernavne og password bliver solgt som varmt brød på nettet, og sikkerheden omkring dine cloud-konti til Gmail, Facebook og Office 365 er under stigende pres.

For hvem ved, om det netop er din konto med det nøje valgte password og det unikke brugernavn, der ligger i bunken, næste gang der opdages og sælges brugeroplysninger ulovligt på nettet.

Du kan selv på få minutter stramme gevaldigt op på sikkerheden på dine forskellige webkonti ude på nettet.

Det kan gøres med to-faktor-autentifikation, som hverken er specielt svært eller kryptisk at forstå eller komme i gang med.

Til gengæld vil hackere få meget, meget sværere ved at komme ind på dine konti og få fat i dine beskeder, billeder eller hvad du nu har liggende på diverse cloud-tjenester.

"To-faktor-autentifikation øger sikkerheden betragteligt, og det er stærkt tilrådeligt, hvis du har noget, som du virkelig skal passe på. Hvis man kun bruger brugernavn og password, kan det sniffes fra blandt andet en åben Wi-Fi-forbindelse," forklarer teknisk direktør Peter Kruse fra it-sikkerhedsfirmaet CSIS Security Group.

Sikkerhed versus brugervenlighed
Du kender selv løsninger med to-faktor-autentifikation fra din NemID, hvor du har et brugernavn og password. Så langt er der tale om en en-faktor-autentifikation.

Når man så lægger nøglekortet oveni, så er vi oppe på to faktorer, der skal brydes, hvis de it-kriminelle skal have adgang til din netbank-konto eller personlige oplysninger hos det offentlige.

På samme måde kan ekstra-sikkerhedskoder sendes til din mobiltelefon eller genereres i en såkaldt token, en lille enhed, som fra gang til gang vil producere en unik engangskode, hvilket afhænger lidt af den tjeneste, som du benytter dig af.

Sikkerhedsekspert Peter Kruse fortæller, at selvom to-faktor-autentifikation har eksisteret i flere år i især i erhvervslivet, så er der ingen af de store tjenester som Gmail og Facebook, der som standard kræver en to-faktor-autentifikation af sine brugere.

"Folkene bag tjenesterne ved, at de fleste brugere jo ikke logger helt ud af deres konti, når de er på deres egen computer. Så vi har at gøre med en meget fin balance mellem sikkerhed og brugervenlighed, som er helt klassisk inden for it," siger Peter Kruse.

Han fortæller dog, at nogle steder, som eksempelvis Facebook og Google, er der en slags 'halvanden-faktor-autentifikation'. Den bliver aktiveret i form af blandt andet sikkerhedsspørgsmål, hvis man logger på sin konto fra en computer, der befinder sig et andet geografisk sted, end man normalt logger på fra.

Flere ulemper
Peter Kruse forklarer, at hvis man slår sin to-faktor-autentifikation til som standard, så man er tvunget til at logge på sine tjenester, selvom man sidder på sin egen computer.

"Her får man dog det fulde udbytte af to-faktor-autentifikation," lyder det fra sikkerhedseksperten, som selv går rundt med fire forskellige nøgleringe med tokens til generering af engangskoder.

"Den slags er så også lidt bøvlet, fordi man bliver totalt afhængig af sine engangskoder på mobiltelefonen eller i nøgleringene, som man under ingen omstændigheder skal tabe. Også det med at logge på hele tiden er en ulempe," forklarer Peter Kruse.

Han understreger samtidig, at det ekstra bøvl er ingenting i forhold til at få indbrud på en af sine cloud-konti, da det kan medføre en lang og ubehagelig periode med stjålne filer, penge og sågar identitetstyveri.

Netop disse ubehageligheder risikerer de danskere, der afleverer brugernavn, password og billede af deres NemID-nøglekort, hvilket er blevet et større sikkerhedsproblem end netbank-indbrud

På en skala fra 0 til 100
Peter Kruse forklarer, at på en skala fra 0 til 100, hvor 0 er frit tilgængelige data på en hjemmeside, og 100 er verdens mest sikrede it-system, så ligger det almindelige brugernavn plus password og svæver omkring en score 30.

Hvis man derimod får tilsendt engangskoder via mobilen, en token eller på et nøglekort som NemID, så er vi oppe i et sikkerhedsniveau på mellem 60 og 70.

"Vi opnår aldrig en sikkerhed på 100, men kan stræbe efter det. Det kunne man blandt andet gøre med en tre-faktor-autentifikation," siger Peter Kruse.

En tre-faktor-autentifikation er så yderligere et sikkerhedslag ovenpå dit password og engangskode.

Det kunne eksempelvis være biometriske data som fingeraftryk og iris-scanning, som i den fysiske verden bliver brugt som adgangskontrol til datacentre og lignende steder.

I online-verden forklarer Peter Kruse, at man også benyttet tre-faktor-autentifikation i visse militære og finansielle systemer. Han ønsker dog af sikkerhedsmæssige årsager ikke at nævne konkrete systemer.

Læs også:

Få medarbejderne til at forstå it-sikkerhed: Sådan kan du gribe det an

Den væsentligste hindring for it-sikkerhed: Hverdagens travlhed


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere





CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
SharePoint implementeringens syv dødssynder
I dette whitepaper kan du læse mere om SharePoint-implementeringens syv dødssynder og om, hvordan man får sin SharePoint-løsning til at blive en succes ved at tage hånd om disse problemstillinger.