Fra venstre: Søren Schultz Hansen, Jan Damsgaard og Jan Horsager. (Foto: Steffen Villadsen)

"Hvis man har fokus på at udvikle et gennemarbejdet produkt, så risikerer man, at produktet kommer for sent på markedet. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet"

Interview: Vil man klare sig godt i en virkelighed, der bevæger sig hurtigere end nogensinde før, så handler det om at pakke planlægnings-manien væk. Ny bog giver bud på de værktøjer, der sikrer digital succes i fremtiden. "Man bør sende et ufærdigt produkt på markedet," mener forfatterne.

Sidder du i bestyrelseslokalet og udarbejder noget nær sovjetiske femårsplaner for din virksomhed, så er det med at få børstet det sidste støv fra Berlinmuren af og komme ledelsesmæssigt ind i fremtiden. 

En ny bog med titlen "Digitaliseringens Paradokser" vil gøre op med idéen om, at virksomheder skal styre efter forudbestemte mål og kun lancere færdige produkter. 

"Man skal ikke tro, at man skal lægge alle æggene i en kurv og tro, at man kan forudsige og planlægge i detaljer og have en strategi, som man styre efter. Det skal man ikke," siger Søren Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager står bag bogen.


Glem mål og færdige produkter

I en debat med CBS-professor Jan Damsgaard på årets bogforum præsenterede han en række af tankerne bag bogen.

"Dem, der vinder, er ikke dem, der sætter sig et mål ude i horisonten. Vinderne bliver dem, der agilt kan tilpasse sig det, der rent faktisk sker," lyder det fra Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager, der er tidligere chefredaktør for Computerworld, har bygget bogen op omkring en række såkaldte "digitale paradokser" eksemplificeret igennem casehistorier med udgangspunkt i blandt andet B&O Play. 

Bogen lægger lidt frækt fra land ved at proklamere en række teser om, at det ikke handler om at have en bestemt strategi eller et færdigt produkt, hvilket folk med dobbelt Windsorknude på slipset og papir fra Handelshøjskolen nok ville sværge til.

Men er det ikke bare moderne at være på tværs og sige, at man skal gøre det modsatte af alt det "fornuftige"?

“Vi siger, at man skal have et mål og en vision og man skal selvfølgelig have noget at spejle sig i, men man skal ikke styre efter det. Gør man det, så kommer man det forkerte sted hen," siger Søren Schultz Hansen, der tidligere også har skrevet en bog om de såkaldt digitalt indfødte.  

“Hvis man har et ekstremt fokus på at udvikle et færdig gennemarbejdet produkt, så risikerer man at løbe ind i den situation, at produktet kommer for sent på markedet og er for langsomt, forældet og dermed forkert. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet,“ siger han. 


Bakkes op af professor
Teserne i bogen forsøger at give et bud på, hvad der skal til for, at man som virksomhed for succes i en tid, hvor udviklingen sker hurtigere end nogensinde før. 

En af dem, der ved noget om det, er professor ved CBS, Jan Damsgaard. 

Han er forfatter til bogen "Den digitale omstilling" og deltog i debatten på årets Bogforum i Bella Center. 

Han mener, at der er noget om snakken, når Horsager og Schultz Hansen peger på agilitet og omstillingsparathed som nogle af de vigtigste værktøjer for at sikre succes. 

"Når man skal forberede sig på fremtiden, så gælder det om at have et repertoire af forskellige handlemuligheder, så man i stedet for at satse alt på en handlemulighed, har en fem-seks handlemuligheder," siger han.

Damsgaard giver blandt andet Mobile Pay som eksempel.

Det var et "ufærdigt" produkt, som blev lanceret og tog fusen på konkurrenterne, der ikke kunne svare igen på lanceringen, fordi de ikke havde et svar klar i skuffen.

Læs mere om bogen, der udgivet på Djøfs forlag, HER.

Se interview med Jan Damsgaard i videoen herunder:



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Dansk iværksætter står bag et af Europas hurtigst voksende it-selskaber: Her er hele historien om hans op- og nedture
Det danske it-selskab Anytech365 leverer så høje vækstrater, at det er kommet med på Financial Times liste over de hurtigst voksende virksomheder i Europa. Her er historien om den danske iværksætter Janus Rægaard Nielsen, der har to konkurser bag sig og leder virksomheden fra Marbella.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
White paper
Lav din egen robot på få minutter med Fable
Tilbage i 2011 startede Shape Robotics udviklingen af Fable, et robotsystem bygget enkelt op på moduler. Det gør at studerende kan bygge deres egen robot på få minutter ved brug af interaktive blokke eller Python API. I denne video fortæller Moises Pacheco, CTO i Shape Robotics om processen med at skabe en intuitiv app sammen med Ciklum, og et partnerskab med Microsoft.