Fra venstre: Søren Schultz Hansen, Jan Damsgaard og Jan Horsager. (Foto: Steffen Villadsen)

"Hvis man har fokus på at udvikle et gennemarbejdet produkt, så risikerer man, at produktet kommer for sent på markedet. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet"

Interview: Vil man klare sig godt i en virkelighed, der bevæger sig hurtigere end nogensinde før, så handler det om at pakke planlægnings-manien væk. Ny bog giver bud på de værktøjer, der sikrer digital succes i fremtiden. "Man bør sende et ufærdigt produkt på markedet," mener forfatterne.

Sidder du i bestyrelseslokalet og udarbejder noget nær sovjetiske femårsplaner for din virksomhed, så er det med at få børstet det sidste støv fra Berlinmuren af og komme ledelsesmæssigt ind i fremtiden. 

En ny bog med titlen "Digitaliseringens Paradokser" vil gøre op med idéen om, at virksomheder skal styre efter forudbestemte mål og kun lancere færdige produkter. 

"Man skal ikke tro, at man skal lægge alle æggene i en kurv og tro, at man kan forudsige og planlægge i detaljer og have en strategi, som man styre efter. Det skal man ikke," siger Søren Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager står bag bogen.


Glem mål og færdige produkter

I en debat med CBS-professor Jan Damsgaard på årets bogforum præsenterede han en række af tankerne bag bogen.

"Dem, der vinder, er ikke dem, der sætter sig et mål ude i horisonten. Vinderne bliver dem, der agilt kan tilpasse sig det, der rent faktisk sker," lyder det fra Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager, der er tidligere chefredaktør for Computerworld, har bygget bogen op omkring en række såkaldte "digitale paradokser" eksemplificeret igennem casehistorier med udgangspunkt i blandt andet B&O Play. 

Bogen lægger lidt frækt fra land ved at proklamere en række teser om, at det ikke handler om at have en bestemt strategi eller et færdigt produkt, hvilket folk med dobbelt Windsorknude på slipset og papir fra Handelshøjskolen nok ville sværge til.

Men er det ikke bare moderne at være på tværs og sige, at man skal gøre det modsatte af alt det "fornuftige"?

“Vi siger, at man skal have et mål og en vision og man skal selvfølgelig have noget at spejle sig i, men man skal ikke styre efter det. Gør man det, så kommer man det forkerte sted hen," siger Søren Schultz Hansen, der tidligere også har skrevet en bog om de såkaldt digitalt indfødte.  

“Hvis man har et ekstremt fokus på at udvikle et færdig gennemarbejdet produkt, så risikerer man at løbe ind i den situation, at produktet kommer for sent på markedet og er for langsomt, forældet og dermed forkert. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet,“ siger han. 


Bakkes op af professor
Teserne i bogen forsøger at give et bud på, hvad der skal til for, at man som virksomhed for succes i en tid, hvor udviklingen sker hurtigere end nogensinde før. 

En af dem, der ved noget om det, er professor ved CBS, Jan Damsgaard. 

Han er forfatter til bogen "Den digitale omstilling" og deltog i debatten på årets Bogforum i Bella Center. 

Han mener, at der er noget om snakken, når Horsager og Schultz Hansen peger på agilitet og omstillingsparathed som nogle af de vigtigste værktøjer for at sikre succes. 

"Når man skal forberede sig på fremtiden, så gælder det om at have et repertoire af forskellige handlemuligheder, så man i stedet for at satse alt på en handlemulighed, har en fem-seks handlemuligheder," siger han.

Damsgaard giver blandt andet Mobile Pay som eksempel.

Det var et "ufærdigt" produkt, som blev lanceret og tog fusen på konkurrenterne, der ikke kunne svare igen på lanceringen, fordi de ikke havde et svar klar i skuffen.

Læs mere om bogen, der udgivet på Djøfs forlag, HER.

Se interview med Jan Damsgaard i videoen herunder:


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Danmarks Statistik skifter fra Oracle og SAS Institute til open source-platforme for at spare på licensbetalinger: "Vi ser et teknologi-landskab, hvor nogle af de store spillere er ved at blive overhalet af nye letvægtsprodukter"
Interview: For at nedbringe udgifterne til de årlige licensbetalinger mindsker Danmarks Statistik forbruget af kerner hos Oracle og SAS Institute for i stedet at bruge open source-platforme. "Vi har haft sindssygt gode resultater med at introducere dem. På de åbne platforme kan vi bygge en del mere selv," siger CIO Annie Stahel. Se platformene her.
Computerworld
NemID ramt af nedbrud
Det er ikke muligt at logge på med NemID i øjeblikket. Nets bekræfter, at der er driftsproblemer. (Opdateret).
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.