Fra venstre: Søren Schultz Hansen, Jan Damsgaard og Jan Horsager. (Foto: Steffen Villadsen)

"Hvis man har fokus på at udvikle et gennemarbejdet produkt, så risikerer man, at produktet kommer for sent på markedet. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet"

Interview: Vil man klare sig godt i en virkelighed, der bevæger sig hurtigere end nogensinde før, så handler det om at pakke planlægnings-manien væk. Ny bog giver bud på de værktøjer, der sikrer digital succes i fremtiden. "Man bør sende et ufærdigt produkt på markedet," mener forfatterne.

Sidder du i bestyrelseslokalet og udarbejder noget nær sovjetiske femårsplaner for din virksomhed, så er det med at få børstet det sidste støv fra Berlinmuren af og komme ledelsesmæssigt ind i fremtiden. 

En ny bog med titlen "Digitaliseringens Paradokser" vil gøre op med idéen om, at virksomheder skal styre efter forudbestemte mål og kun lancere færdige produkter. 

"Man skal ikke tro, at man skal lægge alle æggene i en kurv og tro, at man kan forudsige og planlægge i detaljer og have en strategi, som man styre efter. Det skal man ikke," siger Søren Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager står bag bogen.


Glem mål og færdige produkter

I en debat med CBS-professor Jan Damsgaard på årets bogforum præsenterede han en række af tankerne bag bogen.

"Dem, der vinder, er ikke dem, der sætter sig et mål ude i horisonten. Vinderne bliver dem, der agilt kan tilpasse sig det, der rent faktisk sker," lyder det fra Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager, der er tidligere chefredaktør for Computerworld, har bygget bogen op omkring en række såkaldte "digitale paradokser" eksemplificeret igennem casehistorier med udgangspunkt i blandt andet B&O Play. 

Bogen lægger lidt frækt fra land ved at proklamere en række teser om, at det ikke handler om at have en bestemt strategi eller et færdigt produkt, hvilket folk med dobbelt Windsorknude på slipset og papir fra Handelshøjskolen nok ville sværge til.

Men er det ikke bare moderne at være på tværs og sige, at man skal gøre det modsatte af alt det "fornuftige"?

“Vi siger, at man skal have et mål og en vision og man skal selvfølgelig have noget at spejle sig i, men man skal ikke styre efter det. Gør man det, så kommer man det forkerte sted hen," siger Søren Schultz Hansen, der tidligere også har skrevet en bog om de såkaldt digitalt indfødte.  

“Hvis man har et ekstremt fokus på at udvikle et færdig gennemarbejdet produkt, så risikerer man at løbe ind i den situation, at produktet kommer for sent på markedet og er for langsomt, forældet og dermed forkert. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet,“ siger han. 


Bakkes op af professor
Teserne i bogen forsøger at give et bud på, hvad der skal til for, at man som virksomhed for succes i en tid, hvor udviklingen sker hurtigere end nogensinde før. 

En af dem, der ved noget om det, er professor ved CBS, Jan Damsgaard. 

Han er forfatter til bogen "Den digitale omstilling" og deltog i debatten på årets Bogforum i Bella Center. 

Han mener, at der er noget om snakken, når Horsager og Schultz Hansen peger på agilitet og omstillingsparathed som nogle af de vigtigste værktøjer for at sikre succes. 

"Når man skal forberede sig på fremtiden, så gælder det om at have et repertoire af forskellige handlemuligheder, så man i stedet for at satse alt på en handlemulighed, har en fem-seks handlemuligheder," siger han.

Damsgaard giver blandt andet Mobile Pay som eksempel.

Det var et "ufærdigt" produkt, som blev lanceret og tog fusen på konkurrenterne, der ikke kunne svare igen på lanceringen, fordi de ikke havde et svar klar i skuffen.

Læs mere om bogen, der udgivet på Djøfs forlag, HER.

Se interview med Jan Damsgaard i videoen herunder:


mest debatterede artikler

Premium
Exchange-sårbarhed truer selskaber over hele kloden: Sådan blev den opdaget af Dubex fra Søborg
En række akutte sårbarheder i Microsoft Exchange Server har sendt en panisk bølge gennem Exchange-miljøet. Sårbarhederne blev opdaget af danske Dubex. Se her, hvordan de blev opdaget af det danske selskab. "Var hackerne lykkedes med det, ville det være forholdsvist voldsomt," siger Jacob Herbst fra Dubex.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
IDC Nordic Cloud Survey 2020
IDC Nordic Cloud survey blev gennemført i efteråret 2020 med over 200 deltagende virksomheder. Det viser at multicloud er fremtidens løsning for digital infrastruktur blandt nordiske virksomheder. Det skyldes blandt andet en stigende interesse for private cloud løsninger til edge computing og innovation. Samtidig er det tydeligt at hvor de fleste virksomheder før enten brugte public cloud eller private cloud er fremtidens løsning multicloud.