Fra venstre: Søren Schultz Hansen, Jan Damsgaard og Jan Horsager. (Foto: Steffen Villadsen)

"Hvis man har fokus på at udvikle et gennemarbejdet produkt, så risikerer man, at produktet kommer for sent på markedet. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet"

Interview: Vil man klare sig godt i en virkelighed, der bevæger sig hurtigere end nogensinde før, så handler det om at pakke planlægnings-manien væk. Ny bog giver bud på de værktøjer, der sikrer digital succes i fremtiden. "Man bør sende et ufærdigt produkt på markedet," mener forfatterne.

Sidder du i bestyrelseslokalet og udarbejder noget nær sovjetiske femårsplaner for din virksomhed, så er det med at få børstet det sidste støv fra Berlinmuren af og komme ledelsesmæssigt ind i fremtiden. 

En ny bog med titlen "Digitaliseringens Paradokser" vil gøre op med idéen om, at virksomheder skal styre efter forudbestemte mål og kun lancere færdige produkter. 

"Man skal ikke tro, at man skal lægge alle æggene i en kurv og tro, at man kan forudsige og planlægge i detaljer og have en strategi, som man styre efter. Det skal man ikke," siger Søren Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager står bag bogen.


Glem mål og færdige produkter

I en debat med CBS-professor Jan Damsgaard på årets bogforum præsenterede han en række af tankerne bag bogen.

"Dem, der vinder, er ikke dem, der sætter sig et mål ude i horisonten. Vinderne bliver dem, der agilt kan tilpasse sig det, der rent faktisk sker," lyder det fra Schultz Hansen, der sammen med Jan Horsager, der er tidligere chefredaktør for Computerworld, har bygget bogen op omkring en række såkaldte "digitale paradokser" eksemplificeret igennem casehistorier med udgangspunkt i blandt andet B&O Play. 

Bogen lægger lidt frækt fra land ved at proklamere en række teser om, at det ikke handler om at have en bestemt strategi eller et færdigt produkt, hvilket folk med dobbelt Windsorknude på slipset og papir fra Handelshøjskolen nok ville sværge til.

Men er det ikke bare moderne at være på tværs og sige, at man skal gøre det modsatte af alt det "fornuftige"?

“Vi siger, at man skal have et mål og en vision og man skal selvfølgelig have noget at spejle sig i, men man skal ikke styre efter det. Gør man det, så kommer man det forkerte sted hen," siger Søren Schultz Hansen, der tidligere også har skrevet en bog om de såkaldt digitalt indfødte.  

“Hvis man har et ekstremt fokus på at udvikle et færdig gennemarbejdet produkt, så risikerer man at løbe ind i den situation, at produktet kommer for sent på markedet og er for langsomt, forældet og dermed forkert. Derfor skal man sende et ufærdigt produkt på markedet,“ siger han. 


Bakkes op af professor
Teserne i bogen forsøger at give et bud på, hvad der skal til for, at man som virksomhed for succes i en tid, hvor udviklingen sker hurtigere end nogensinde før. 

En af dem, der ved noget om det, er professor ved CBS, Jan Damsgaard. 

Han er forfatter til bogen "Den digitale omstilling" og deltog i debatten på årets Bogforum i Bella Center. 

Han mener, at der er noget om snakken, når Horsager og Schultz Hansen peger på agilitet og omstillingsparathed som nogle af de vigtigste værktøjer for at sikre succes. 

"Når man skal forberede sig på fremtiden, så gælder det om at have et repertoire af forskellige handlemuligheder, så man i stedet for at satse alt på en handlemulighed, har en fem-seks handlemuligheder," siger han.

Damsgaard giver blandt andet Mobile Pay som eksempel.

Det var et "ufærdigt" produkt, som blev lanceret og tog fusen på konkurrenterne, der ikke kunne svare igen på lanceringen, fordi de ikke havde et svar klar i skuffen.

Læs mere om bogen, der udgivet på Djøfs forlag, HER.

Se interview med Jan Damsgaard i videoen herunder:


mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kan Microsoft 365 styrke sikkerheden på hjemmearbejdspladsen?
Microsoft 365 er både Officeapplikationer og produktivitet – men også meget mere end det! Med Microsoft 365 får du faktisk adgang til en lang række sikkerhedsydelser, der kan øge modstandsdygtigheden i tilfælde af cyberangreb. Mange af tjenesterne er særligt velegnede til at styrke sikkerheden, når medarbejderne arbejder hjemmefra. Samtidig gør Microsoft 365 det lettere at sikre adgangen til virksomhedens systemer, beskytte kundedata og forebygger, opsporer og automatiserer reaktioner på avancerede trusler. Microsoft 365 tilbyder over 50 forskellige sikkerhedsydelser, og denne guide er skrevet med henblik på at øge forståelsen for, hvordan de fungerer og kan være med til at optimere sikkerheden i din virksomhed.