Sikkerhedsekspert maner til besindelse efter kæmpe-sikkerhedshul i computere, smartphones og tablets: “Ingen grund til panik”

Sårbarhederne Meltdown og Spectre rammer stort set alle computere og smartphones fra de seneste 20 år. Men ifølge en dansk sikkerhedsekspert har almindelige virksomheder og borgere ikke den store grund til bekymring.

Meltdown og Spectre.

Det lyder som titlerne på henholdsvis en energisk popsang og en James Bond-film, men navnene dækker over to sårbarheder i processorer fra Intel, ARM og AMD, der berører langt de fleste enheder, der er produceret over de seneste 20 år.

Meltdown og Spectre har skabt overskrifter over hele verden, og verdens største it-virksomheder arbejder på højtryk for at sikre deres produkter.

Men ifølge den danske sikkerhedsekspert Claus Vesthammer, der er COO i virksomheden Improsec, kan langt de fleste danske virksomheder og privatpersoner godt slå koldt vand i blodet. En hacker skal nemlig gå meget målrettet efter lige præcis dig for at kunne bruge sårbarhederne til noget som helst.

”Det er højt specialiserede angreb, og man skal have ret detaljeret viden om arkitekturen i lige præcis den enhed, man gerne vil angribe. Så jeg vurderer ikke, at almindelige danske virksomheder skal være specielt bekymrede over dette her,” siger Claus Vesthammer til Computerworld.

Meltdown og Spectre gør det i princippet muligt for en hacker at få adgang til den privilegerede hukommelse i din computers processor, og sårbarhederne kan blandt andet bruges til via Javascript at trække for eksempel kodeord ud af en browser.

Det er ret alvorligt, men ifølge Claus Vesthammer er de i princippet også forholdsvist lette at beskytte sig mod.

En hacker skal nemlig installere software på offerets computer, før de to sårbarheder kan udnyttes.

”Det handler om at følge de klassiske dyder. Man skal patche sine systemer med de opdateringer, producenterne sender ud, og så skal man lade være med at klikke på mistænkelige links, man får i sin email. Det er ikke remote exploits, så en angriber skal køre kode på din enhed, for at kunne bruge det til noget,” siger han og tilføjer, at man som virksomhed bør prioritere at følge udviklingen i forhold til lige præcis den type enheder, man har.

“På nogle skal der måske en firmware/BIOS opdatering til, på andre skal der, ud over almindelig patching, måske foretages ændringer i system-konfigurationen.”

Ifølge Claus Vesthammer er det umuligt at tjekke, om en hacker allerede har udnyttet sårbarhederne til at køre kode på ens system.

Du kan læse mere om Meltdown og Spectre her: It-virksomheder verden over reagerer på kæmpetruslerne Meltdown og Spectre: Se her, om din telefon og din computer er ramt

Læs også:

Alvorligt sikkerhedshul fundet i processorer fra Intel, ARM og AMD - milliarder af enheder kan være ramt

Rettelse til sikkerhedshul i processorer skaber problemer: Kan koste op mod 30 procent af ydeevnen på din computer





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere


Sådan kan moderne virksomheder bruge BI og Excel til bedre forecasting og styrket bundlinje

På dette event får du en introduktion til digitalisering af CPM (Corporate Performance Management) og BI (Business Intelligence) uden at du skal vinke farvel til Excel. Du vil få introduktion til software, der omfavner Excel og optimerer dine nuværende planning-, forecasting-, og konsolideringsprocesser.

07. november 2018 | Læs mere






Premium
Simcorps kerneprodukt skal transformeres til cloud as a service på fire år: "Vi skifter motorerne ud, mens vi flyver"
Oracle Open World, San Francisco: Simcorps kernesystem Simcorp Dimension skal transformeres til et cloudbaseret as a service concept på fire år, men selskabet har endnu ikke valgt en cloud-leverandør. Se selskabets muligheder her.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.