Danske Sonofon kom før Google med fræk forretningsmodel – men nu er milliard-modellen i strid modvind

ComputerViews: For næsten 20 år chokerede et dansk teleselskab med en ny annoncerebaseret forretningsmodel. I dag må forbrugerne stå model til noget, der er meget værre.

Artikel top billede

(Foto: Fotograf Carsten Andersen)

ComputerViews: I slutningen af 1990’erne fik folkene bag det danske teleselskab Sonofon en potentielt set genial ide.

Med inspiration fra reklamefinansierede tv- og radio-stationer samt en ny og spirende internet-økonomi, ønskede de at tilbyde danskerne et kvarters gratis telefoni om dagen.

Telekunderne skulle blot acceptere, at deres samtaler til gengæld blev afbrudt af reklamer, der blev målrettet mod dem på baggrund af geografiske og demografiske data.

Konceptet blev i marts 1999 præsenteret på et stort anlagt pressemøde, hvor Sonofon bekendtgjorde, at det nye koncept, der fik navnet SponsorFon, skulle skabe en årlig omsætning på 100 millioner kroner.

Blev lanceret før Google Adwords

Sonofons koncept blev lanceret halvandet år før Google satte sin ekstremt succesfulde reklametjeneste Google Adwords (i dag Google Adds, red) i søen.

Der var med andre ord tale om et ganske banebrydende, ambitiøst og for mange mennesker helt fremmedartet koncept.

For mange danskere var det derfor første gang, at de for alvor stiftede bekendtskaber med denne form for nærgående annoncering, der rykkede helt ind i deres intimsfære.

Tanken om, at ens private samtaler pludselig kunne blive afbrudt af målrettede reklamer om fødselsdagstilbud fra Føtex eller et Coin-Offer fra McDonalds har derfor uden tvivl virket grænesoverskridende på nogle forbrugere.

Er helt normalt i dag

I dag lyder konceptet dog nærmest trivielt, når vi sammenligner med den form for annoncering, som den moderne forbruger på daglig basis må stå model til på internettet.

Her er det hverdagskost, at e-mails, chats og andre korrespondancer på sociale medier er flettet ind i en lind strøm af personaliserede annoncer.

Det skyldes, at virksomheder som Google og Facebook på mindre end to årtier har været i stand til at tage en gigantisk bid af det globale-annonce marked.

I dag bliver 25 procent af de globale annoncebudgetter investeret i annoncer hos enten Facebook og Google, og når det gælder online-annoncer sidder Google og Facebook på mere end 80 procent af markedet.

Læs også: Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale online-marked - og dominansen vokser

I det seneste kvartal omsatte Googles annonce-forretning for intet mindre end 30 milliarder dollar (lige knap 200 milliarder kroner, red).

Det vil sige, at 78 procent af omsætningen hos Googles moderselskab, Alphabet, stammer fra annoncer.

Den succes har Google og Facebook opnået ved at give verdens internetbrugere et tilbud, som de har svært ved at sige nej til: Brugerne får gratis adgang til selskabernes innovative tjenester, hvis de til gengæld afgiver deres data til selskaberne.

Nye tider for data-giganterne

Sonofons koncept blev aldrig nogen succes, og det skyldes blandt andet, at Forbrugerombudsmanden vurderede, at konceptet var i strid med reglerne om god markedsføringsskik.

Og i dag – lige knap 20 år senere – ser det også ud til, at myndigheder over hele verden i stigende grad er begyndt at gå Google og Facebooks forretningsmodeller efter i sømmene.

I EU presses de i stigende grad af ny lovgivning samt stadig mere aggressive forbrugerorganisationer og konkurrencemyndigheder.

Det er eksempelvis blot få dage siden, at forbrugerorganisationer i syv EU-lande, herunder i Norge og Sverige, anklagede Google for at bryde den europæiske dataforordning, GDPR, i forbindelse med indsamling af blandt andet lokationsdata om brugerne.

Læs også: Google anmeldes for GDPR-brud: Indsamler dybt følsomme data om sundhedstilstand, religion og politisk overbevisning

Stigende betalingsvillighed på internettet

Tidligere var antagelsen, at betalngsvilligheden blandt verdens internetbrugere var relativ lav. Men meget tyder nu på, at internetbrugerne i stigende grad er villige til at betale med andet end bare deres data.

Vi ser eksempelvis, at Microsoft alligevel har fået succes med at få folk til at betale for et abonnement på Office 365, selvom Google i årevis har tilbudt en gratis kontorpakke.

På samme måde betaler folk også gladelig for Netflix, HBO og Spotify, selvom der findes masser af reklamefinansierede alternativer.

En del af forklaringen er ganske givet, at der er opstået en øget privacy-bevidsthed blandt forbrugerne, men en anden væsentlig forklaring er formentligt, at der med annoncer typisk også følger dårlige brugeroplevelser.

Det gælder på tv såvel som på internettet.

Scott Galloway, der er en amerikanske professor i marketing, samt forfatter til en bog om Amazon, Apple, Facebook og Google, har tidligere forudset, at annoncebaserede forretningsmodeller vil få det svært i fremtiden.

”Jeg mener at annoncering er blevet en skat, som kun de fattige og mindst teknologi-kyndige er villige til at betale. Annoncering sucks,” sagde han i et interview med den amerikanske tech-podcast Recode Decode

Viser forudsigelser som disse at holde stik er det “double trouble” for de virksomheder, der gennem de sidste to årtier har bygget en gylden forretning på at sælge annoncer på baggrund af brugerdata.

For ikke alene kan de forvente at miste kunder, hvis de ikke ændrer deres forretningsmodel.

De vil også miste de mest købestærke kunder med de mest værdifulde data.

Læs også:
Tim Cook og Apple elsker GDPR: "Det er på tide, at resten af verden, inklusiv mit eget hjemland, følger trop"

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S