Værdien af kunstig intelligens vil overgå vores vildeste forestillinger

Klumme: Det er ikke længere nok at have de bedste produkter. I fremtiden vil kunstig intelligens og data være helt afgørende for virksomheders effektivitet og evne til at differentiere sig fra deres konkurrenter.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi kender allerede fordelene ved kunstig intelligens (AI – artificial intelligence) fra vores hverdag.

Når vi for eksempel tænder for Netflix, toner filmanbefalinger frem baseret på, hvad vi tidligere har set. Vi kender det desuden fra intelligente personlige assistenter som iPhones Siri, Amazons Alexa og fra bilernes autopiloter.

Fremtidens produkter og services bliver med garanti endnu smartere og kan tilpasses dig og dine behov til mindste detalje.

De lever videre, efter du har købt dem med softwareopdateringer og nye services, der hele tiden gør brugeroplevelsen endnu bedre og endnu mere personlig.

Det er essensen af, hvorfor man ikke kan komme udenom kunstig intelligens – teknologien skaber værdi for kunderne på en helt ny måde.

I sin begyndelse
Men det nærmest grænseløse potentiale for kunstig intelligens er kun i sin spæde begyndelse. I stedet for at vente på udviklingen og tro at ”det bare forsvinder igen”, er det med at hoppe ombord. Og helst før konkurrenterne.

Vi er nemlig på vej ind i en tid, hvor det ikke længere er nok at have de bedste fysiske produkter, da produkterne vil træde mere i baggrunden til fordel for data, og det vi kan bruge data til.

Ikke alene vil dataopsamlingen føre til nye og bedre produkter til slutbrugerne, men det vil medføre fantastiske effektiviseringer, som vi ikke har set tidligere. Men ligesom produkterne kan AI ikke stå alene.

De optimale løsninger opstår i samspillet mellem AI, de fysiske produkter og det miljø de befinder sig i.

Opsamlingen af data fra produkterne og produkternes omgivelser vil skabe helt nye og usete muligheder i fremtiden.

Det gør sig gældende på tværs af brancher – og også indenfor professionel rengøring, hvor vi pt. udvikler næste generation af digitale services. Forestil dig for eksempel en lagerhal, der betjenes af robotter. Disse lagre skyder frem overalt i Danmark og udlandet.

På sådant et lager bliver man – af sikkerhedsmæssige årsager – nødt til at lukke lagergangene ned, når en person skal ind og gøre rent.

Allerede fra første minut at stedet er lukket, vil virksomheden tabe penge, men der findes i dag ikke andre måder at gøre det på.

Den – og flere andre spændende udfordringer – arbejder vi på at løse ved hjælp af AI og selvkørende rengøringsmaskiner. De selvkørende rengøringsmaskiner med tilhørende digitale services vil kunne kommunikere med hinanden om, hvor de er i forhold til hinanden og dermed nedbringe den tid lageret skal være lukket betragteligt.

Virksomheder skal turde
Ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Forbes forventer hele 91 procent af alle virksomheder, at de kommer til at udvide og vækste deres forretning inden for de næste tre år ved at anvende AI.

Det er en høj procentdel, og jeg er overbevist om, at det holder vand.

Samtidig får jeg til tider fornemmelsen af, at alle virksomheder taler om digitalisering og transformation, men når man trykker dem lidt på maven, er der ikke mange, der tør at gå helt og fuldt ind i det alligevel.

Vi arbejder hver dag på at omfavne udviklingen – og baseret på vores hidtidige erfaringer, kan jeg kun opfordre andre virksomheder til at følge trop. Det kræver dog at hele organisationen er med ombord - fra topledelse til menige medarbejdere. For mig er den kunstige intelligens på linje med opfindelsen af elektricitet eller af bilen for den sags skyld. Det er en teknologi, der kommet for at blive, og den vil overgå vores vildeste forestillinger.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Få større indsigt: Lyt også til Computerworld-podcasten om Bjarne Schøns opgaver hos Nilfisk







Premium
Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro
Apples to iPhone-nyheder minder overraskende meget om hinanden. Der er dog væsentlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når du vælger.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Fem måder at sikre dine medarbejdere på hjemmekontoret
Gennem de seneste år har arbejde hjemmefra vundet langt større gehør, selv i relativt traditionelt indstillede virksomheder, og med Covid-19 blev det i perioder en uomgængelig del af hverdagen. Men alt tyder på, at et langt mere fleksibelt arbejdsliv er kommet for at blive, også når corona slipper sit greb. Hjemme er medarbejderne – og i særdeleshed de systemer og data, de har adgang til – imidlertid langt mere udsatte for cyberangreb end bag virksomhedens firewall og andre sikkerhedsforanstaltninger. På den ene side er der altså behov for let og fleksibel adgang til centrale værktøjer og en udstrakt grad af self-service. På den anden side er det helt afgørende at sikre medarbejder, data og systemer mere grundigt end hidtil – også udenfor virksomhedens eget netværk. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan værktøjerne i RSA SecurID Access kan være med til at løfte opgaven.